Beveiliging nieuws

Onze partners

CDVI

VVNL

Optex

i-Pro

Uniview

Service Centrale Nederland

Centurion

HID

De Beveiligingsjurist

ADI

Kiwa

SMC Alarmcentrale

Milestone

Seris

Explicate

Eizo

Crown Security Services

Alarm Meldnet

ASSA ABLOY

CardAccess

2N

BHVcertificaat.online

VAIBS

Nimo Drone Security

Sequrix

Ajax Systems

Multiwacht

Brivo

Paraat

Nimo Dog Security

Top Security

SmartCell

RoSecure

Masset Solutions

Connect Security

CSL

Traka ASSA ABLOY

Trigion

Genetec

OSEC

PG Security Systems

20face

G4S

VideoGuard

NetworxConnect

Paxton

SOBA

GFT

NIBHV

Nenova

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Alphatronics

Dero Security Products

Advancis

Add Secure

Lobeco

JMB Groep

Seagate

EAL

Akuvox

HD Security

Securitas

Hikvision

Regio Control Veldt

Bosch Security Systems

VBN

ARAS

SmartSD

VEB

Avigilon Alta

Gold-IP

Secusoft

Bydemes

Unii

ASIS

IDIS

MPL

Eagle Eye Networks

Douane laat risicovluchten zitten wegens te hoge werkdruk

7 januari 2019
Redactie
15:03

Risicovluchten krijgen niet langer altijd een strenge 100-procentcontrole. De douane heeft daarvoor niet meer voldoende capaciteit. Dit maakt RTL Nieuws bekend op basis van documenten die via de Wet openbaarheid bestuur zijn verkregen. CDA en VVD eisen opheldering van de minister.

Passagiers uit landen die bekend staan om de drugssmokkel, worden altijd extra streng gecontroleerd. Maar de laatste tijd is dit niet meer altijd mogelijk. De douane op Schiphol kamp namelijk met roosterproblemen, te weinig capaciteit en een hoog ziekteverzuim. Geregeld ontstaan er onvoorziene pieken in het werkaanbod, waardoor er soms voor moet worden gekozen om controles achterwege te laten. Ook geeft de douane aan dat door de onderbezetting de confrontatie met de reiziger niet altijd kan worden aangegaan.

Keuzes
Officieel heeft de douane het niet over de 100-procentscontroles voor vluchten uit met name Zuid-Amerikaanse landen. Die informatie komt van FNV. FNV-bestuurder Mieke van Vliet verklaart tegenover RTL Nieuws dat smokkelaars soms mogen doorlopen omdat er geen tijd is om proces-verbaal op te maken. De douane geeft aan dat als er keuzes gemaakt moeten worden om controles wel of niet uit te voeren, de medewerkers worden ingezet op de hoogste risico’s. Er wordt alleen niet bij verteld wat dat precies betekent.
VVD-Kamerlid Helma Lodders noemt het niet uitvoeren van de 100-procentscontroles een ‘zorgelijk signaal’. “Om ons land veilig te houden moeten we weten wie er binnenkomt en als de capaciteit daarvoor onvoldoende is, wil ik horen wat de staatssecretaris daaraan gaat doen. Zeker ook omdat de brexit voor de deur staat, wat ook extra druk bij de douane oplevert. Onze veiligheid mag niet in het geding komen.”

Zeer zorgelijk
Ook CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt vindt het een ‘zeer zorgelijk bericht’ en wil opheldering van de minister. Zijn partij drong anderhalf jaar geleden aan op 928 extra douaniers. Maar tot nu toe zijn er maar 300 die de opleiding afgerond hebben. Volgens Van Vliet speelt de onderbezetting al lange tijd bij de douane. Medewerkers kunnen niet altijd vakantie opnemen en iemand moest zelfs een trouwerij annuleren. Die situatie is op fel aandringen van de vakbond veranderd, maar daardoor is de druk op de werkvloer nog verder opgelopen. De douane zegt hard te werken om weer op sterkte te komen, maar vooral op afdelingen waar papierwerk wordt gecontroleerd, is de werkdruk volgens FNV nog onaanvaardbaar hoog. Het zal er niet beter op worden als de brexit binnenkort een feit is.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner