Beveiliging nieuws

Onze partners

ARAS

Seagate

VVNL

Hikvision

Genetec

Alphatronics

i-Pro

Nimo Dog Security

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Avigilon Alta

De Beveiligingsjurist

ASIS

Eizo

JMB Groep

Connect Security

Top Security

Service Centrale Nederland

Advancis

G4S

Add Secure

Nenova

Lobeco

OSEC

Uniview

IDIS

Ajax Systems

Masset Solutions

Explicate

CDVI

PG Security Systems

Kiwa

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

Brivo

Securitas

Akuvox

Optex

Alarm Meldnet

Paxton

Trigion

CardAccess

ASSA ABLOY

VAIBS

Bosch Security Systems

Unii

Secusoft

NetworxConnect

SMC Alarmcentrale

Crown Security Services

Nimo Drone Security

DZ Technologies

Hanwha Vision Europe

Centurion

Regio Control Veldt

NIBHV

Milestone

VEB

HD Security

SmartCell

Gold-IP

VideoGuard

Seris

CSL

Multiwacht

SOBA

2N

Dero Security Products

ADI

GFT

Paraat

20face

RoSecure

VBN

Oribi ID Solutions

Sequrix

HID

EAL

Bydemes

1,2 miljoen slachtoffers van digitale criminaliteit

16 juli 2019
Redactie
23:16

In 2018 gaf 8,5 procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van digitale criminaliteit. Dat komt neer op ruim 1,2 miljoen mensen. Vooral jongeren waren slachtoffer. Vermogensdelicten kwamen het vaakst voor. Dat meldt het CBS op basis van het vandaag verschenen onderzoek Digitale Veiligheid en Criminaliteit.

Het onderzoek naar Digitale Veiligheid en Criminaliteit is een nieuw onderzoek dat het CBS in het najaar van 2018 als pilot heeft uitgevoerd in samenwerking met de politie. Voor dit onderzoek werden 100 duizend personen benaderd, van wie ruim 38 duizend meededen.

Jongeren het vaakst slachtoffer
Jonge internetgebruikers van 12 tot 25 jaar waren met 12 procent het vaakst slachtoffer van digitale criminaliteit. Van de 65-plussers was nog geen 4 procent slachtoffer.

Vooral vermogensdelicten
4,6 procent was slachtoffer van een vermogensdelict, een delict waaraan de dader geld heeft verdiend. Van hacken was 1,8 procent slachtoffer. Daarnaast was 1,4 procent van de internetgebruikers slachtoffer van niet-seksuele interpersoonlijke incidenten, terwijl 0,7 procent slachtoffer was van interpersoonlijke incidenten met een seksuele (bij)bedoeling. Hierbij gaat het om incidenten in de persoonlijke sfeer, zoals roddel, pesten, stalken of bedreiging. 1 procent was slachtoffer van identiteitsfraude zonder financiële schade.

Aankoopfraude vaakst voorkomende online vermogensdelict
Binnen de vermogensdelicten werden internetgebruikers met 2,7 procent het vaakst slachtoffer van fraude bij online aankopen. Zij betaalden voor diensten of goederen die niet werden geleverd. Daarnaast is bij 0,5 procent geld van de rekening gehaald of zijn betalingen gedaan vanaf de rekening. Ook van Wangirifraude (een vorm van belfraude) was een half procent van de internetgebruikers slachtoffer.

Interpersoonlijke incidenten vooral laster en stalken
Bij interpersoonlijke incidenten ging het vooral om laster. 1 procent was slachtoffer van laster zonder seksuele (bij)bedoeling, 0,3 procent van seksueel getinte laster. Ook stalking komt met 0,5 procent (niet seksueel getint) en 0,4 procent (seksueel getint) naar verhouding vaak voor. Jongeren, met name jonge vrouwen, waren het vaakst slachtoffer van dergelijke incidenten.

Bijna kwart slachtoffers van aankoopfraude doet aangifte
Aan de slachtoffers van digitale criminaliteit is ook gevraagd of ze aangifte hebben gedaan bij de politie. De frequentie van deze aangiften varieert sterk tussen de verschillende vormen van digitale criminaliteit. Bij aankoopfraude en bij identiteitsfraude zonder financieel verlies deed bijna een kwart van de slachtoffers aangifte. Van hacken deed minder dan 3 procent aangifte. Interpersoonlijke incidenten werden door 10 procent van de slachtoffers aangegeven bij de politie. Belangrijke redenen voor slachtoffers om niet te melden of geen aangifte te doen, waren dat het niet helpt of dat het niet belangrijk genoeg was. 

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner