Overheid gaat nep-SMS’jes van banken bestrijden
Steeds vaker ontvangen mensen SMS-berichten die van hun bank afkomstig lijken te zijn. Bijvoorbeeld over een groot bedrag dat is geïncasseerd. De berichten zijn niet van echt te onderscheiden en bevatten een gevaarlijke link. Omdat het aantal slachtoffers blijft toenemen, gaat het kabinet deze vorm van cybercrime aanpakken.
Nu mensen zich steeds bewuster worden van het risico van phishingmail, zoeken cybercriminelen naar andere manieren om toe te slaan. De banken zien een sterke toename in het aantal meldingen van gedupeerde cliënten en waarschuwen voor deze nieuwe vorm van oplichting. De SMS bevat meestal een link die leidt naar een website die lijkt op die van de bank. De cliënt moet een aantal controlevragen beantwoorden, die bedoeld zijn om gegevens te ontfutselen, waarmee de criminelen de bankrekening kunnen leeghalen.
Wet
Het listige is dat de criminelen gebruik maken van spoofing, zodat hun SMS-berichten tussen de echte berichten van de bank komen te staan. Dat is vanzelfsprekend verboden, maar de telecommunicatiewet biedt nog geen mogelijkheid daarop te handhaven. Daarom wordt hierin een aanpassing doorgevoerd. Ook wil de overheid dat telecomproviders een extra controlemechanisme gaan invoeren, zodat makkelijk is na te gaan of een SMS-bericht van een bank vanaf het juiste telefoonnummer is verstuurd. Op het moment is het nog vrij makkelijk om een naam in plaats van een telefoonnummer als afzender te gebruiken. Wat criminelen ook in de kaart speelt is dat SMS-spoofing nog niet bekend is, waardoor slachtoffers er sneller intrappen. Een campagne moet daarin verandering gaan brengen.