Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

GFT

Seris

Unii

i-Pro

G4S

Paraat

Avigilon Alta

Top Security

Connect Security

RoSecure

Hikvision

Centurion

SmartCell

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

Optex

EAL

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

Nimo Drone Security

Ajax Systems

HD Security

NIBHV

ASSA ABLOY

Bydemes

ASIS

Sequrix

Hanwha Vision Europe

SMC Alarmcentrale

Milestone

Trigion

Genetec

VBN

VAIBS

Add Secure

Nenova

Kiwa

Dero Security Products

CDVI

CardAccess

Explicate

Seagate

Eizo

OSEC

Akuvox

JMB Groep

Regio Control Veldt

CSL

Masset Solutions

VVNL

Paxton

DZ Technologies

Service Centrale Nederland

Lobeco

Brivo

Oribi ID Solutions

Gold-IP

VideoGuard

SmartSD

Traka ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

IDIS

HID

Secusoft

ADI

Alphatronics

PG Security Systems

SOBA

2N

NetworxConnect

ARAS

Alarm Meldnet

Securitas

Crown Security Services

Uniview

20face

VEB

BHVcertificaat.online

Advancis

Inspectie: Regionale meldkamers zeer kwetsbaar

6 september 2019
Redactie
19:28

Regionale meldkamers die moeten reageren op 112-noodoproepen zijn nog steeds zeer kwetsbaar. Zij hebben te weinig personeel, hun ICT is verouderd en zij hebben niet de mogelijkheid om elkaars taken volledig over te nemen als zij door een calamiteit worden getroffen. Dit blijkt uit onderzoek van de Inspectie Justitie en Veiligheid en Agentschap Telecom (AT).

Voor mensen die in nood verkeren is een meldkamer meestal het eerste contact met hulpdiensten. Via de landelijke 112-centrale van de Landelijke Eenheid (LE) van de politie in Driebergen krijgt de burger contact met één van de regionale meldkamers. Momenteel zijn er zestien regionale meldkamers.

Kwetsbaar
De Inspectie JenV en AT concludeerden in 2015 al dat de regionale meldkamers en de landelijke centrale in Driebergen kwetsbaar waren. Vier jaar later heeft alleen de landelijke 112-centrale risico’s geïnventariseerd en maatregelen genomen om de continuïteit ten aanzien van personeel, techniek en locatie te verbeteren. Regionale meldkamers hebben knelpunten op deze terreinen nauwelijks opgepakt. Zij zien de urgentie niet om de continuïteit veilig te stellen.

Krappe bezetting
Alle onderzochte meldkamers, ook de landelijke 112-centrale, kampen met een krappe personele bezetting. Daardoor is het zeer moeilijk en lukt het niet altijd om de minimale gewenste bezetting te halen. Als gevolg van de krappe bezetting wordt een enorme wissel getrokken op de aanwezige werknemers, met alle risico’s van dien.
Meldkamers kunnen elkaars taken slechts gedeeltelijk overnemen als een van hen door een calamiteit wordt getroffen. Dat betekent dat de afhandeling van een noodmelding soms zeer lastig is en vertraging oploopt.

ICT verouderd
Technisch gezien staan de meeste onderzochte regionale meldkamers stil. Hun ICT is verouderd en innovatie is niet of nauwelijks aan de orde. Er wordt gewacht met vernieuwen van apparatuur tot diverse meldkamers zijn samengevoegd. Die samenvoeging – tot uiteindelijk tien meldkamers – is vertraagd. Het beheer van de ICT is zeer divers georganiseerd.
Al jarenlang loopt een traject om de meldkamerorganisatie te hervormen. Dat moet leiden tot snellere efficiënter hulp aan burgers in nood. De hervorming moet een robuuste meldkamerorganisatie opleveren, met tien regionale meldkamers die elkaars taken volledig kunnen overnemen. Tot op heden hebben de ontwikkelingen nog niet tot voldoende verbeteringen geleid. De Inspectie en AT constateren dat het draagvlak voor de hervorming groot is, maar dat deze ambitieus, complex en van veel zaken afhankelijk is. Dit is risicovol.

Aanbevelingen
Om de burger altijd snel en adequaat te kunnen helpen, bevelen de Inspectie en AT de minister van Justitie en Veiligheid onder meer aan ervoor te zorgen dat voldoende geïnvesteerd wordt in personeel en techniek. Ook dient de minister ervoor te zorgen dat de meldkamers noodmeldingen volledig van elkaar kunnen overnemen. Meldkamers dienen risico’s voor hun functioneren te inventariseren en de Inspectie en AT daarover te informeren. Inspectie en AT willen verder jaarlijks van de meldkamers vernemen welke stappen zij zetten om te komen tot de nieuwe landelijke meldkamerorganisatie.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner