Beveiliging nieuws

Onze partners

Avigilon Alta

VBN

Brivo

Traka ASSA ABLOY

Advancis

Crown Security Services

VideoGuard

Trigion

HD Security

Service Centrale Nederland

Lobeco

Hanwha Vision Europe

PG Security Systems

VVNL

i-Pro

Seagate

ASIS

Alarm Meldnet

Masset Solutions

BHVcertificaat.online

Centurion

Multiwacht

Genetec

Uniview

Alphatronics

Connect Security

Akuvox

SmartSD

ADI

Dero Security Products

Securitas

DZ Technologies

SmartCell

Kiwa

RoSecure

JMB Groep

G4S

Bydemes

Secusoft

Hikvision

IDIS

GFT

Paxton

NIBHV

Milestone

CSL

NetworxConnect

SOBA

Sequrix

HID

Add Secure

OSEC

ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

Seris

Oribi ID Solutions

Paraat

CardAccess

Unii

ARAS

Eizo

Explicate

2N

Optex

Regio Control Veldt

VEB

EAL

VAIBS

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

De Beveiligingsjurist

Nimo Dog Security

Nenova

CDVI

Nimo Drone Security

Top Security

20face

Gold-IP

Ajax Systems

Grote paniek op Schiphol wegens vals alarm

6 november 2019
Redactie
22:54

De hulpdiensten in de regio Schiphol moesten woensdagavond massaal in actie komen, nadat vanuit een toestel van Air Europa een melding over een kaping was verzonden. De gezagvoerder zou aan een stagiair hebben uitgelegd hoe de speciale code werkt en per ongeluk op verzenden hebben gedrukt. Experts twijfelen of dat waar is.

Het toestel stond rond 18.45u aan de D-pier en de passagiers gingen net aan boord voor hun vlucht naar Madrid, toen het kapingsalarm werd verzonden. Tijdens het aan boord gaan van passagiers, is de beveiligde deur van de cockpit vaak nog geopend, waardoor een echte kaping in zo’n situatie niet is uit te sluiten. Daarom werd opgeschaald naar Grip 3 en werd de omgeving rond de gate direct ontruimd. Nadat duidelijk was dat er sprake was van vals alarm, werden de passagiers en de bemanning van boord gehaald. Daarbij werden geen aanhoudingen verricht. Wel startte de marechaussee direct een onderzoek. Tegen 23u vertrok vlucht UX1094 alsnog naar Madrid.

Noodfrequentie
Volgens deskundigen kan de bemanning van een vliegtuig op verschillende manieren een kaping melden. Gewoon via de radio via een speciale noodfrequentie en via een noodknop. Daarnaast kan code 7500 worden ingevoerd. Als de luchtverkeersleiding deze ontvangt, weet men direct dat er kapers aan boord zijn. Deskundigen zeggen zich niet voor te kunnen stellen, dat een piloot per vergissing de alarmcode verzendt.
Bij een kaping wordt standaard opgeschaald naar Grip 3 en wordt ook de NCTV ingeschakeld om de interventie te coördineren. De hulpdiensten bleven paraat op Schiphol, totdat het vliegtuig geheel ontruimd was. Andere vluchten liepen vertraging op, maar het was niet nodig om vluchten te annuleren wegens het incident.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner