Beveiliging nieuws

Onze partners

OSEC

Genetec

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

ASIS

SMC Alarmcentrale

Ajax Systems

Connect Security

Milestone

CSL

HD Security

Avigilon Alta

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

Sequrix

Paraat

Explicate

BHVcertificaat.online

i-Pro

Nimo Drone Security

2N

Lobeco

VideoGuard

JMB Groep

VBN

Alphatronics

Seris

ADI

GFT

MPL

Kiwa

Akuvox

Secusoft

Top Security

VEB

Traka ASSA ABLOY

Paxton

HID

ARAS

Crown Security Services

SOBA

Hikvision

Multiwacht

Seagate

IDIS

Brivo

Alarm Meldnet

Nenova

DZ Technologies

Uniview

Eizo

Gold-IP

EAL

SmartSD

PG Security Systems

Masset Solutions

Unii

RoSecure

Hanwha Vision Europe

NIBHV

Oribi ID Solutions

VAIBS

Trigion

SmartCell

Optex

Service Centrale Nederland

Securitas

G4S

Centurion

VVNL

CardAccess

Add Secure

Eagle Eye Networks

ASSA ABLOY

Bydemes

Regio Control Veldt

CDVI

Advancis

20face

NetworxConnect

Havenbedrijven: ‘Zeecontainers zijn belabberd beveiligd’

22 november 2019
Redactie
07:23

Zeecontainers worden meestal verzegeld, maar de kwaliteit daarvan is zodanig dat er makkelijk mee te sjoemelen is. Dat melden havenbedrijven in het AD naar aanleiding van recente voorvallen met verstekelingen, die verstopt in zeecontainers Engeland proberen te bereiken.

De bedrijven in De Rotterdamse haven vinden dat zeecontainers beter beveiligd moeten worden tegen het inklimmen van verstekelingen, het verstoppen van drugs en het stelen van lading. De controleslotjes die nu worden gebruikt zijn van een belabberde kwaliteit en makkelijk te saboteren, zelfs zonder dat dit opgemerkt wordt. Mensen- en drugssmokkelaars weten hoe zij de slotjes kunnen openen en sluiten, waardoor het lijkt alsof de container nog altijd verzegeld is. Behoorlijke eisen voor deze slotjes zijn er niet.

Verplichten
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent het probleem, maar denkt dat het met alleen betere slotjes niet is op te lossen. Betere verzegeling kan in combinatie met andere maatregelen wel soelaas bieden, aldus TLN. Deltalinqs, de koepelorganisatie van bedrijven in de haven, is op het moment met de douane in overleg over de mogelijkheid om betere verzegeling te verplichten. Een ander probleem is bijvoorbeeld dat lege containers niet verzegeld hoeven te worden, waardoor het dan nog makkelijker is om deze voor smokkelwaar te gebruiken. Ook als een vrachtwagen na het opladen in één keer doorrijdt naar de bestemming is verzegeling van de container niet verplicht.

Internationale afspraken
Er wordt een brede variatie aan containerzegels gebruikt; van staafjes en slotjes met staalkabels tot tiewraps met een label. De duurste exemplaren kosten een paar euro, de goedkoopste een paar cent. Er wordt wel gewerkt aan internationale afspraken om containers beter te beveiligen met inbraakalarm of een elektronische verzegeling. Maar het is niet duidelijk wanneer die strengere regels van kracht worden. De logistieke bedrijven investeren intussen miljoenen aan hoge hekken en andere vormen van beveiliging, maar dat helpt weinig als verstekelingen aan boord kunnen klimmen terwijl een vrachtwagen voor het verkeerslicht staat.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner