Beveiliging nieuws

Onze partners

Paxton

GFT

Nimo Drone Security

CardAccess

Trigion

Oribi ID Solutions

NIBHV

HID

VideoGuard

SmartSD

Milestone

Eagle Eye Networks

CSL

ASIS

Seagate

Service Centrale Nederland

Connect Security

Secusoft

EAL

Kiwa

DZ Technologies

Advancis

SOBA

Multiwacht

Top Security

Explicate

Bydemes

VAIBS

Seris

ASSA ABLOY

Dero Security Products

Avigilon Alta

Alarm Meldnet

De Beveiligingsjurist

2N

IDIS

Brivo

Genetec

Hikvision

Hanwha Vision Europe

VVNL

PG Security Systems

Masset Solutions

Akuvox

Eizo

Gold-IP

ARAS

Paraat

VBN

20face

SMC Alarmcentrale

Bosch Security Systems

HD Security

OSEC

Regio Control Veldt

G4S

JMB Groep

i-Pro

Centurion

RoSecure

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

VEB

Uniview

Securitas

ADI

Sequrix

Unii

Alphatronics

NetworxConnect

Lobeco

CDVI

Optex

Ajax Systems

Crown Security Services

Nenova

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Add Secure

Banken wijzen claims pinpasdiefstal te snel af

1 augustus 2005
Redactie
10:18

Banken wijzen claims van klanten die het slachtoffer zijn geworden van pinpasdiefstal ‘bijna standaard’ af. Dat stelt de Consumentenbond maandag in Algemeen Dagblad. In het eerste kwartaal van dit jaar klopten 47 gedupeerden bij de bond aan. Zij waren geld kwijtgeraakt na diefstal van hun pas, en hadden vervolgens bij hun bank nul op het rekest gekregen.

Banken wijten verlies van geld na diefstal van een pinpas vaak aan de onzorgvuldigheid van klanten, stelt de krant. Dat is volgens de Consumentenbond niet terecht. In principe horen banken de schade te vergoeden, “tenzij er sprake is van opzet of grove schuld of het te laat melden van een diefstal.”

De klant heeft zelf de verantwoordelijkheid om de pincode goed te beschermen, stelt de Nederlandse Vereniging van Banken in een reactie. “Als achteraf blijkt dat de klant zorgvuldig is omgegaan met zijn pincode en pinpas, dan vergoedt de bank de schade.” Bij een meningsverschil met de kredietverstrekker kan de klant voor een ‘eenvoudige procedure’ terecht bij de geschillencommissie Bankzaken.

Een recente uitspraak van de Amsterdamse rechtbank is hoopgevend voor de consument. Een beroofde vrouw wist in de rechtszaal af te dwingen dat de Postbank de geleden schade deels moet vergoeden. Zij stak haar pinpas na een bezoek aan een geldautomaat in de achterzak van haar broek. Pas na enkele dagen bemerkte ze het verlies van de pas. Toen was er al meer dan dertienduizend euro van haar rekening afgeschreven. De rechter oordeelde dat de bank de vrouw moet compenseren voor het bedrag dat op de eerste dag na de diefstal werd opgenomen, zo’n 3300 euro. De klant blijft echter verantwoordelijk voor een snelle melding aan de bank van verlies van de pas, zodat die op tijd geblokkeerd worden.

Volgens de Consumentenbond hangt het toewijzen van een schadeclaim nu vooral af van het doorzettingsvermogen van gedupeerden. Daarom heeft de Consumentenbond een voorbeeldbrief op de website gezet.

Links: www.consumentenbond.nl

download hier de voorbeeldbrief

Tips voor veilig pinnen:

  • Laat uw bankpas nooit onbeheerd achter; ook niet in de auto of op uw werkplek.
  • Houd uw pincode geheim – niemand kan een geldige reden hebben om er naar te vragen, ook een ‘medewerker’ van uw bank niet.
  • Let bij het pinnen op spiegels, camera’s en meekijkers en laat u niet afleiden.
  • Meld een verdachte gang van zaken. Interpay heeft hiervoor een speciaal telefoonnummer: 030 – 28 36 555
  • Is uw pinpas toch verloren of gestolen, laat uw passen dan direct blokkeren en doe meteen aangifte bij de politie.

    Meer tips voor veilig pinnen

  • Deel dit artikel via:

    Vlog 3

    Premium partners

    Videoguard

    Seagate

    Suricat

    Wordt een partner