Beveiliging nieuws

Onze partners

Kiwa

EAL

Uniview

Eagle Eye Networks

i-Pro

ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

RoSecure

Seris

Crown Security Services

Traka ASSA ABLOY

Genetec

VBN

Nimo Dog Security

Hikvision

VEB

Dero Security Products

2N

OSEC

Alarm Meldnet

CardAccess

CDVI

Top Security

Gold-IP

Bydemes

Brivo

BHVcertificaat.online

Paraat

G4S

ASIS

Securitas

SOBA

Avigilon Alta

DZ Technologies

GFT

Add Secure

SmartCell

Akuvox

Sequrix

De Beveiligingsjurist

Seagate

Bosch Security Systems

JMB Groep

Oribi ID Solutions

SmartSD

NIBHV

Eizo

Connect Security

Service Centrale Nederland

VAIBS

Unii

Secusoft

ADI

Trigion

PG Security Systems

Advancis

Multiwacht

CSL

Nimo Drone Security

IDIS

NetworxConnect

SMC Alarmcentrale

Masset Solutions

VideoGuard

Explicate

Nenova

20face

Ajax Systems

Optex

Regio Control Veldt

Lobeco

MPL

Alphatronics

HID

HD Security

VVNL

ARAS

Centurion

Paxton

Milestone

Internationaal verdrag tegen agressie in vliegtuigen

10 december 2019
Redactie
06:25

22 landen hebben een verdrag getekend dat het makkelijker moet maken om ordeverstoorders in vliegtuigen aan te pakken. Nu gaat nog zo’n 60 procent vrijuit en blijft de luchtvaartmaatschappij met de kosten van bijvoorbeeld een extra tussenlanding zitten. Het verdrag blijkt hard nodig te zijn.

De nieuwe regels, vastgelegd in het Montréal Protocol 2014, gaan in op 1 januari 2020. Wie zich dan nog misdraagt in een vliegtuig, loopt een grote kans op gevangenisstraf, ongeacht de bestemming en de nationaliteit. Dit is volgens de luchtvaartautoriteit IATA hard nodig, want er is een sterke toename van agressie tijdens vluchten. De organisatie verwachten dat binnenkort nog meer landen het verdrag zullen tekenen. Ook Nederland heeft nog niet getekend, maar gaat dat wel doen. Want ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet een toename van het aantal ernstige incidenten. Alleen al bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zou het om meer dan duizend meldingen per 500.000 vluchten gaan. In de helft van de gevallen betreft dit zware vergrijpen, zoals fysiek geweld. Het is een verdubbeling ten opzichte van 2015.

Vrijuit
Tot nu toe gaan ordeverstoorders meestal vrijuit, simpelweg omdat het land van aankomst geen juridische middelen heeft om ze te vervolgen. Dat gaat veranderen. Eenvoudig was het volgens de IATA niet. Zoals de naam al zegt is er vijf jaar gewerkt aan het Montréal Protocol 2014, dat officieel ‘Protocol to Amend the Convention on Offences and Certain Other Acts Committed on Board Aircraft‘ wordt genoemd.
Ordeverstoringen in vliegtuigen zijn vaak het gevolg van overmatig alcoholgebruik. Ook gaan mensen over de rooie als zij betrapt worden met roken op het toilet. Verder ontstaat veel vaker irritatie tussen passagiers, die uitmondt in vechtpartijen met elkaar en met het cabinepersoneel. Soms loopt de situatie zodanig uit de hand, dat de gezagsvoerder besluit een voorzorgslanding te maken.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner