Beveiliging nieuws

Onze partners

ADI

VEB

Gold-IP

JMB Groep

20face

Centurion

Paraat

Milestone

SOBA

Alarm Meldnet

VBN

Securitas

CSL

ASSA ABLOY

i-Pro

Connect Security

Crown Security Services

Optex

Eagle Eye Networks

Brivo

RoSecure

ASIS

Advancis

Service Centrale Nederland

Add Secure

CDVI

PG Security Systems

NIBHV

Regio Control Veldt

VAIBS

G4S

2N

Hanwha Vision Europe

ARAS

Genetec

Lobeco

NetworxConnect

GFT

Multiwacht

Trigion

EAL

Akuvox

HD Security

Sequrix

Top Security

Nenova

IDIS

Ajax Systems

Bydemes

Nimo Dog Security

Avigilon Alta

Seagate

Traka ASSA ABLOY

Explicate

SmartSD

VideoGuard

BHVcertificaat.online

Eizo

SmartCell

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

Alphatronics

Masset Solutions

Kiwa

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

VVNL

CardAccess

Uniview

Seris

HID

Paxton

DZ Technologies

Hikvision

Bosch Security Systems

Unii

OSEC

Oribi ID Solutions

Secusoft

Politie krijgt nieuwe taak in beheer meldkamers

6 januari 2020
Redactie
15:27

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) is een nieuw, zelfstandig onderdeel binnen de politie geworden en beheert sinds 1 januari 2020 voor alle hulpdiensten de meldkamers. Zij moet zorgen voor een netwerk van tien operationeel en technisch geschakelde meldkamers met één beheer.

In de meldkamers blijft elke hulpdienst verantwoordelijk voor de uitvoering van de eigen taak. Jan van Loosbroek is per 1 januari benoemd als directeur van de LMS, gedurende de ‘bouwfase’.

Meldkamer Noord-Holland
In de meldkamers werken politie, brandweer, ambulancezorg en Koninklijke Marechaussee nauw samen om burgers in nood te helpen en hulpverleners op straat te ondersteunen bij de hulpverlening. Vanaf 1 januari moet de LMS namens en met de vier hulpdiensten ervoor zorgen dat de meldkamers altijd beschikbaar en bereikbaar blijven. De vier hulpdiensten en de meldkamers bepalen samen onder meer het beleid en beheer waarbinnen de LMS haar taken uitvoert.

Overdracht beheer
De veiligheidsregio’s dragen gebouwen, contracten en materiaal over aan de nieuwe organisatie LMS. Ook treden tachtig lokaal beheerders in dienst bij de LMS in het kader van de overdracht van beheer. Voor elke meldkamer is hiervoor een overdrachtsdossier opgesteld. Op 20 december 2019 bevestigde Jan van Loosbroek de overdracht door de zestien overdrachtsdossiers als ontvangende partij te ondertekenen. Liesbeth Huyzer, referent in de korpsleiding voor LMS, zegt daarover: “Het is een volgende toch wel spannende stap in de ontwikkeling van meldkamers. Vanaf 1 januari 2020 is de politie echt verantwoordelijk voor het beheer van meldkamers. Dat is geen klein ding, meldkamers moeten immers 24/7 goed functioneren.”

Zelfstandig onderdeel
De LMS is met ingang van 1 januari 2020 een eigenstandig onderdeel van de politie, met een eigen sturing en budget en met medewerkers, maar zonder formatie of inrichting. De definitieve inrichting en reorganisatie volgt later. Eerst is sprake van een bouwfase. Rob den Besten van de Centrale Ondernemingsraad van de politie beschrijft het als volgt. “Als COR zijn we goed betrokken bij de besluiten rond de LMS. Wij zien de meerwaarde van deze taak voor de politie vanuit haar operationele belang. Wij bevorderen dat de medezeggenschap voor de LMS transparant en goed geborgd is. Onder andere door medewerkersparticipatie in een bijzondere commissie voor de LMS.”

Bouwfase
Om te komen tot één beheer voor meldkamers is ontwikkeltijd afgesproken, de “bouwfase”. Deze duurt tot 1 januari 2023. Dan is er een inrichting voor LMS bekend en is de reorganisatie afgerond. In de bouwfase werken collega”s van de LMS en het Politie Diensten Centrum (PDC) samen om met het meldkamerveld te ontdekken wat nodig is in het beheer van het stelsel van meldkamers. Gerrit den Uyl geeft aan: “Parallel aan PDC Next Level werken we samen met LMS om te ervaren wat het meldkamerveld nodig heeft. Het meldkamerveld waarin elke seconde telt, vraagt bijzondere aandacht.”

Directeur
Jan van Loosbroek is al sinds 2001 betrokken bij de ontwikkelingen in meldkamers. Eerst als leidinggevende van de Dienst Operationele Samenwerking (DOS/KLPD) waar de landelijke 112-centrale en Operations onderdeel van uitmaakten. Later als portefeuillehouder Operationeel Centrum (OC) voor de politie. Per 1 januari is hij benoemd tot directeur van het nieuwe organisatieonderdeel LMS, gedurende de bouwfase. Liesbeth Huyzer: “Jan heeft de afgelopen jaren veel vertrouwen gewekt in het multidisciplinaire meldkamerdomein. Dit was niet altijd gemakkelijk in een veld met veel belangen. Dit maakt hem bij uitstek geschikt de LMS in de bouwfase te leiden en te brengen naar de definitieve inrichting van het onderdeel binnen het korps.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner