Beveiliging nieuws

Onze partners

Hikvision

Alphatronics

Dero Security Products

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

GFT

Brivo

HID

Connect Security

2N

SmartSD

Sequrix

G4S

SmartCell

NIBHV

IDIS

VideoGuard

RoSecure

Multiwacht

Akuvox

Avigilon Alta

VBN

SMC Alarmcentrale

OSEC

CSL

JMB Groep

VAIBS

i-Pro

CDVI

MPL

Centurion

Seris

Paraat

Regio Control Veldt

Traka ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

Secusoft

Lobeco

ARAS

Kiwa

Add Secure

ADI

Bosch Security Systems

Trigion

Masset Solutions

Nenova

CardAccess

Paxton

VVNL

Hanwha Vision Europe

Uniview

De Beveiligingsjurist

Seagate

Explicate

Eagle Eye Networks

Genetec

Crown Security Services

PG Security Systems

Eizo

ASSA ABLOY

Milestone

Service Centrale Nederland

NetworxConnect

Optex

Ajax Systems

Gold-IP

VEB

ASIS

Unii

Top Security

Advancis

Nimo Drone Security

Securitas

HD Security

Bydemes

SOBA

EAL

20face

DZ Technologies

Banken melden 5,3 miljoen euro schade door helpdeskfraude

17 februari 2020
Redactie
07:42

In 2018 en 2019 werden volgens ABN AMRO, ING, Rabobank en de Volksbank zeker 4.831 mensen slachtoffer van helpdeskfraude. Het totale schadebedrag kwam uit op zo’n 5.3 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gedeeld met NU.nl.

De vier banken rapporteren gevallen van helpdeskfraude sinds maart 2018 aan het OM. Het gaat hier om cliënten die gebeld worden door iemand die bijvoorbeeld zegt voor Microsoft te werken en die een ernstig computerprobleem zou hebben geconstateerd. De oplichter biedt dan aan het probleem te verhelpen, als het slachtoffer hem toegang verschaft tot de computer. Op die manier weet men toegang tot het bankaccount te krijgen en geld te stelen. In 2018 werden nog 1.732 slachtoffers geteld. In 2019 was dat aantal tot 3.099 gestegen. De schade in 2018 was bijna 2,4 miljoen euro. Vorig jaar was dat 2,9 miljoen euro.

Toename
De banken denken dat lang niet iedereen de schade meldt. Daarom zou het werkelijke aantal slachtoffers nog veel hoger kunnen zijn. Het OM meldde eind januari nog dat de schade door helpdeskfraude juist sterk afneemt, dankzij een samenwerking tussen softwarebedrijven, telecombedrijven, financiële instellingen en de overheid. Ten opzichte van 2017 klopt dat wel. Toen meldden slachtoffers 6 miljoen euro aan schade. Maar na de daling in 2018 neemt het aantal gevallen nu weer toe. Dat blijkt volgens NU.nl uit een bijlage die het OM per abuis zou hebben meegestuurd met de cijfers en waarin gegevens staan van banken die juist een sterke toename van helpdeskfraude constateren. Volgens Stijn Ruiter, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR), lijkt hier sprake van selectieve rapportage. Het OM wilde hier verder niet op reageren.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

MPL

Videoguard

Wordt een partner