Beveiliging nieuws

Onze partners

Top Security

Seris

IDIS

Regio Control Veldt

20face

Trigion

HD Security

VVNL

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Nenova

Akuvox

PG Security Systems

Bydemes

Secusoft

GFT

Alarm Meldnet

Sequrix

Traka ASSA ABLOY

Dero Security Products

Seagate

VideoGuard

Bosch Security Systems

ARAS

SOBA

G4S

Unii

RoSecure

Genetec

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

CardAccess

CDVI

De Beveiligingsjurist

i-Pro

VAIBS

2N

Milestone

ASIS

Securitas

SmartSD

Service Centrale Nederland

EAL

Brivo

Paraat

Masset Solutions

ADI

Eagle Eye Networks

Nimo Dog Security

OSEC

Centurion

CSL

Crown Security Services

Hikvision

NIBHV

Uniview

DZ Technologies

VEB

SmartCell

Connect Security

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Explicate

JMB Groep

Eizo

Add Secure

Kiwa

Avigilon Alta

NetworxConnect

Gold-IP

Advancis

HID

Optex

Oribi ID Solutions

Lobeco

BHVcertificaat.online

VBN

Ajax Systems

Paxton

Extra brandrisico’s elektrische auto’s in parkeergarages

22 februari 2020
Redactie
09:27

Het consumentenprogramma Kassa besteedt zaterdagavond aandacht aan het brandgevaar van elektrische auto’s in parkeergarages. Elektrische auto’s blijken volgens onderzoek namelijk veel moeilijker te blussen dan brandstofauto’s.

De programmamakers onderzochten hoe het gesteld is met de brandveiligheid van parkeergarages als een accu van een elektrische auto in brand vliegt. Het is een belangrijk thema, want het aantal elektrische auto’s groeit zeer snel. Dat zal nog toenemen als steden de komende jaren strengere restricties gaan stellen aan brandstofauto’s. Nu al zijn oudere diesels niet langer welkom in sommige stadscentra.

Richtlijnen
Omdat elektrische auto’s vaak een beperkt bereik hebben is het belangrijk dat parkeerlocaties oplaadfaciliteiten hebben. Er zijn echter deskundigen die dat afraden. Het enige wat aan de parkeergarages is veranderd is dat er laadpunten zijn geïnstalleerd. Aan de brandveiligheidsvoorzieningen zijn doorgaans geen aanpassingen verricht, terwijl dat volgens de deskundigen wel nodig is. Vooral de lithium-ion-batterijen, die onder andere door Tesla worden gebruikt, vormen een risico omdat deze vrijwel niet te blussen zijn. Bij proeven bleek het nodig ze anderhalve week onder te dompelen in koud water om het opnieuw ontbranden te voorkomen. Dat betekent dat de brandweer een Tesla al brandend de garage moet zien uit te krijgen. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid, een belangrijke adviseur van de overheid, wil daarom nog voor de zomer met richtlijnen komen waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen, voordat zij laadfaciliteiten mogen laten installeren. Ook luidt het advies om laadpunten alleen bij de uitgang te plaatsen, zodat brandende auto’s relatief makkelijker naar buiten zijn te slepen. Dat laatste wordt echter nog een uitdaging als naar verwachting in 2030 meer dan de helft van het wagenpark elektrisch zal zijn. Tijdens Kassa zullen mensen aanwezig zijn van wie de auto spontaan in brand is gevlogen tijdens het laden. De uitzending is op NPO1 om 19.00u.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner