Beveiliging nieuws

Onze partners

20face

Add Secure

VBN

JMB Groep

SMC Alarmcentrale

Securitas

Seris

RoSecure

Akuvox

Service Centrale Nederland

ASIS

Optex

Bydemes

Dero Security Products

Avigilon Alta

PG Security Systems

HD Security

Unii

Uniview

Genetec

Trigion

G4S

CDVI

Nenova

ARAS

Explicate

VEB

ASSA ABLOY

CSL

Alarm Meldnet

BHVcertificaat.online

Bosch Security Systems

GFT

EAL

ADI

Gold-IP

Eizo

CardAccess

Advancis

Secusoft

Regio Control Veldt

Centurion

Multiwacht

Ajax Systems

i-Pro

MPL

Kiwa

Nimo Dog Security

De Beveiligingsjurist

IDIS

Oribi ID Solutions

SOBA

Paxton

Hikvision

VideoGuard

VVNL

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

HID

NIBHV

Alphatronics

Brivo

Hanwha Vision Europe

SmartSD

Nimo Drone Security

Lobeco

Eagle Eye Networks

Crown Security Services

Milestone

2N

DZ Technologies

Seagate

OSEC

Paraat

VAIBS

Top Security

Sequrix

Connect Security

Masset Solutions

NetworxConnect

181 euro boete voor klant die geen 1,5 meter afstand houdt

28 maart 2020
Redactie
08:22

Winkeliers kunnen klanten nu een boete van 181 euro of een winkelverbod van een jaar geven, als deze zich ondanks een waarschuwing niet houden aan de 1,5 meter afstand tot anderen. Dat meldt SODA, de organisatie die ook ‘administratieve boetes’ int van betrapte winkeldieven.

De Stichting OverlastDonatie (SODA) heeft op verzoek van de detailhandel een speciale aanpak ontwikkeld om winkeliers bij de handhaving van de Noodverordening Corona te ondersteunen. Niet onbelangrijk, want winkeliers die niet goed handhaven riskeren een boete die kan oplopen tot 4000 euro of sluiting op last van de burgemeester. Winkeliers dienen normaal deelnemer te zijn van SODA om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar daar wijkt de stichting in het kader van de coronacrisis van af. Wie geen deelnemer is kan toch eenmalig een schadevergoeding door SODA laten incasseren. Dat gaat op dezelfde wijze als de schadevergoeding die van winkeldieven, verzekeringsfraudeurs en overlastveroorzakers in het openbaar vervoer wordt gevorderd.

Schade
In verband met de Noodverordening Corona heeft de overheid strikte regels opgelegd. Van onder andere winkeliers wordt verwacht dat deze ervoor zorgen dat zij zelf, hun medewerkers én hun klanten deze naleven. Overtreding van de regels brengt namelijk ernstige gezondheidsrisico’s met zich mee. Een winkelier of personeelslid krijgt het advies om bij het constateren van een overtreding van de regels de klant daarop aan te spreken. Mocht de klant daar geen gehoor aan geven, dan kan de klant gevraagd worden om mee te gaan naar het kantoor om het incident te bespreken en uit te leggen dat door het gedrag schade is ontstaan die vergoed dient te worden. Via een speciaal formulier kan de zaak via SODA worden afgehandeld.
Directeur Arie Jan van Os van SODA zegt de maatregel afgestemd te hebben met de politie. De maatregel geldt voor klanten vanaf 14 jaar en is per direct ingegaan. Als klanten weigeren mee te werken, kan de winkelier handhavers of de politie inschakelen. De overtreder krijgt dan naast de SODA-vordering van 181 euro nog een boete van 390 euro wegens overtreding van de noodverordening.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner