Beveiliging nieuws

Onze partners

Alarm Meldnet

HID

Regio Control Veldt

Paraat

Nimo Drone Security

CDVI

SmartCell

Gold-IP

Securitas

Seagate

Centurion

SMC Alarmcentrale

ASIS

Crown Security Services

ASSA ABLOY

VEB

Multiwacht

Akuvox

SmartSD

ARAS

Explicate

JMB Groep

GFT

Traka ASSA ABLOY

CSL

Bosch Security Systems

Ajax Systems

Lobeco

Eagle Eye Networks

VVNL

Milestone

OSEC

Avigilon Alta

Masset Solutions

Brivo

SOBA

EAL

Nimo Dog Security

Eizo

BHVcertificaat.online

Service Centrale Nederland

Sequrix

Dero Security Products

20face

DZ Technologies

Paxton

Nenova

Hikvision

G4S

Optex

VAIBS

Connect Security

Oribi ID Solutions

Bydemes

Kiwa

NIBHV

Secusoft

Unii

De Beveiligingsjurist

RoSecure

Advancis

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

VideoGuard

Seris

Genetec

NetworxConnect

Trigion

ADI

HD Security

Add Secure

2N

i-Pro

CardAccess

MPL

IDIS

Uniview

Top Security

PG Security Systems

VBN

Nog veel auto’s gevoelig voor ‘keyless entry’-diefstal

5 mei 2020
Redactie
07:39

Nog altijd zijn veel nieuwe auto’s met ‘keyless entry’ makkelijk te stelen. Autofabrikanten weten dit, maar bijna de helft doet er niets aan, zo blijkt uit onderzoek door de Britse consumentenorganisatie WhatCar. Ook in Nederland zijn dieven actief die misbruik maken van het gemak van ‘keyless entry’.

Wie in het gelukkige bezit is van een Citroen, DS, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SsangYong of Suzuki, doet er goed aan de sleutelkaarten in een metalen doosje te bewaren. Dieven kunnen anders buiten de woning het signaal ontvangen en daarmee de auto openen en starten. Dit is met moderne en eenvoudig toe te passen technologie te voorkomen, maar die wordt door 14 van de 33 door WhatCar onderzochte autofabrikanten niet gebruikt. Alleen Mercedes-Benz en Tesla passen beveiligde ‘keyless entry’ toe op al hun modellen. Twaalf andere merken, waaronder Ford en Volvo, doen dat alleen bij hun nieuwste modellen.

Verzekering
De Nederlandse Consumentenbond waarschuwt dat verzekeraars moeilijk kunnen doen als er geen sprake is van braakschade. Ook kan bij duurdere modellen een certificaat van bijvoorbeeld Kiwa worden gevraagd. Sinds 2019 geeft Kiwa dit niet meer af voor auto’s die geen beveiligde ‘keyless entry’ hebben. Sommige autofabrikanten hebben intussen maatregelen getroffen om sleutelkaarten beter te beveiligen. Zo hebben sleutelkaarten van BMW, Jaguar, Mini, Porsche, Skoda en Toyota nu een bewegingssensor. Als zij enige tijd niet bewogen worden, schakelen zij automatisch hun signaal uit. Volgens het Britse onderzoekinstituut Thatcham zijn echter geavanceerdere anti-diefstalsystemen nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

MPL

Wordt een partner