Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

BHVcertificaat.online

Sequrix

CSL

Top Security

Secusoft

ARAS

HID

Seagate

Genetec

Dero Security Products

Milestone

Advancis

VideoGuard

Gold-IP

SOBA

Nimo Dog Security

JMB Groep

Nimo Drone Security

Brivo

RoSecure

PG Security Systems

Add Secure

ASSA ABLOY

NetworxConnect

CardAccess

Masset Solutions

i-Pro

Eizo

HD Security

Paraat

Optex

Securitas

Explicate

2N

Trigion

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

Seris

Alarm Meldnet

G4S

Centurion

ADI

VAIBS

Uniview

Bydemes

GFT

EAL

VEB

Nenova

20face

SMC Alarmcentrale

VBN

Regio Control Veldt

OSEC

Bosch Security Systems

IDIS

Eagle Eye Networks

DZ Technologies

ASIS

Avigilon Alta

Hikvision

CDVI

Akuvox

Lobeco

VVNL

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Alphatronics

Paxton

Oribi ID Solutions

SmartSD

Ajax Systems

Connect Security

Kiwa

Unii

Service Centrale Nederland

Virtuele agent Wout weer offline gehaald

3 juli 2020
Redactie
16:54

Chatbot Wout van de Nationale Politie is opnieuw offline. Nadat de proef in december al was beëindigd, kwam de virtuele agent op 3 april weer in dienst om de vele vragen van mensen over het coronavirus te beantwoorden. Hij beantwoordde 15.000 vragen.

Bert Visser, programmamanager Redesign Dienstverlening bij de politie kijkt positief terug op de inzet van virtueel agent Wout. “Wout stelt ons als politie in staat om snel en wendbaar in te spelen op vragen vanuit de samenleving. In het geval van corona om veel vragen te beantwoorden, te verwijzen of te informeren. Met als doel de de regionale call centra (0900-8844) te ontlasten en om goed aan te sluiten op andere overheidscommunicatie, zoals de websites van de Rijksoverheid en het RIVM.” De resultaten van de proef worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot, die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.

Versoepeling
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner, waarbij de gebruiker een vraag intikt en de chatbot antwoord geeft. Chatbots maken gebruik van kunstmatige of artificiële intelligentie. Hoe meer informatie een chatbot te verstouwen krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. De huidige versie van Wout is nog niet voorzien van deze techniek. De antwoorden van Wout zijn gebaseerd op de meest gestelde vragen aan de politie. Visser: “Met de versoepeling van de huidige coronamaatregelen en de toegenomen beschikbaarheid van overheidsinformatie neemt het aantal vragen over het coronavirus af. Daarnaast eindigt de licentie van de proefapplicatie van de chatbot. Dit is dan ook reden om Wout offline te halen.”

Nieuwe chatbot
De politie heeft chatbot Wout tijdens de proefperiode vorig jaar ingezet voor het doen van meldingen van geluidsoverlast, vuurwerkoverlast en cybercrime. Alle ervaringen met de chatbot zijn uitvoerig geëvalueerd. De resultaten worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.
Mensen zijn soms terughoudend om met een ‘echte’ agent te bellen. Een virtuele agent kan de drempel om te melden helpen verlagen. Dat was een belangrijke reden om de proef met chatbot Wout te starten. Wout was gedurende de proefperiode bereikbaar via de externe link www.politie.nl/wout. Dit communicatiekanaal werkte naast de andere kanalen, die er al zijn om met de politie in contact te komen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner