Beveiliging nieuws

Onze partners

Genetec

RoSecure

Paraat

Seris

Lobeco

SmartCell

Connect Security

Advancis

HID

Sequrix

IDIS

Akuvox

DZ Technologies

HD Security

Hikvision

Paxton

Optex

SMC Alarmcentrale

SOBA

Eagle Eye Networks

VBN

Traka ASSA ABLOY

Nenova

NIBHV

Bydemes

G4S

i-Pro

ADI

ASIS

Eizo

Seagate

EAL

Brivo

GFT

OSEC

Trigion

CSL

ASSA ABLOY

VideoGuard

JMB Groep

Unii

Top Security

VAIBS

Nimo Drone Security

Explicate

PG Security Systems

Uniview

Ajax Systems

De Beveiligingsjurist

20face

NetworxConnect

Regio Control Veldt

Add Secure

Secusoft

Service Centrale Nederland

VVNL

Alphatronics

BHVcertificaat.online

Bosch Security Systems

VEB

Securitas

2N

Nimo Dog Security

Avigilon Alta

Kiwa

ARAS

CardAccess

Dero Security Products

Milestone

SmartSD

Gold-IP

Hanwha Vision Europe

Centurion

Crown Security Services

Multiwacht

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

Masset Solutions

CDVI

Passagiers in toekomst volledig door sensoren gecontroleerd

23 juli 2020
Redactie
06:02

De paspoortcontrole op Schiphol gaat verdwijnen. Dat zegt Hans Leijtens, commandant van de Koninklijke Marechaussee, vandaag in een interview met De Telegraaf. Reizigers zullen in de nabije toekomst op afstand worden gecontroleerd, zonder dat zij hun paspoort tevoorschijn hoeven te halen.

De commandant weet nog niet wanneer het zo ver is. Dat hangt volgens hem af van de ontwikkelingen van de technologie. Maar de wil is er bij Schiphol, de marechaussee en het ministerie. De toekomstige controle van passagiers zal vooral gebeuren met behulp van geavanceerde sensoren, die niet alleen de identiteit, maar ook het gedrag van reizigers controleren. Het is op veel luchthavens al enige tijd mogelijk om door machines gecontroleerd te worden, maar dat werkt nu nog vrij langzaam. Met de technologie die Leijtens voor ogen heeft, merken passagiers niets meer van de controle, tenzij er reden is voor nader onderzoek.

Automatisering is volgens Luijtens hard nodig omdat de Kmar structureel te maken heeft met ondercapaciteit. Dat komt vooral door de terreurdreiging en de toenemende vluchtelingenproblematiek. Dankzij vijfhonderd nieuwe medewerkers kan de dienst het werk nu nog aan, maar Luijtens voorziet alweer nieuwe knelpunten. “Er is structureel behoefte aan bewaking en beveiliging van personen en objecten en daar spelen wij een rol in.” Wat de commandant niet wil is het assisteren met gewoon politiewerk. Daarvoor acht hij zijn mensen te hoog gekwalificeerd. “Ze hebben een militaire achtergrond en opleiding en specifieke kwaliteiten die we beter en op meer manieren kunnen gebruiken.” Luijtens wil de marechaussee vooral slimmer inzetten, dus op basis van intelligence. Dus niet zomaar een grenscontrole opwerpen langs de A12, maar internationaal onderzoek doen naar mensensmokkelaars en dan met mobiele teams ingrijpen.

Het volledige interview is hier te lezen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner