Beveiliging nieuws

Onze partners

VideoGuard

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

i-Pro

Lobeco

Uniview

Alarm Meldnet

G4S

Genetec

VAIBS

Unii

Top Security

CDVI

Nenova

PG Security Systems

Trigion

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

ASSA ABLOY

SOBA

VBN

De Beveiligingsjurist

Multiwacht

Sequrix

Regio Control Veldt

2N

RoSecure

Akuvox

SMC Alarmcentrale

Advancis

Connect Security

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

CSL

Add Secure

NIBHV

Milestone

20face

HD Security

Kiwa

Paxton

Nimo Drone Security

Crown Security Services

HID

VVNL

Hikvision

ADI

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Eagle Eye Networks

Ajax Systems

Bosch Security Systems

OSEC

Centurion

Eizo

ARAS

IDIS

NetworxConnect

Brivo

Explicate

Dero Security Products

GFT

Nimo Dog Security

Securitas

SmartSD

Service Centrale Nederland

VEB

Seris

Masset Solutions

CardAccess

ASIS

SmartCell

MPL

Seagate

Optex

JMB Groep

Bydemes

Gold-IP

Paraat

EAL

Slachtoffers cybercrime doen zelden aangifte bij politie

9 augustus 2020
Redactie
08:33

Slachtoffers van onlinecriminaliteit doen zelden aangifte bij de politie. En als zij dit wel doen, leidt het vaak tot ontevredenheid. Dit blijkt uit een studie onder een groot aantal Nederlandse burgers en mkb’ers, uitgevoerd door onderzoekers van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving en de Erasmus Universiteit.

Uit het onderzoek, dat uitgevoerd werd in opdracht van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, blijkt dat slechts één op zeven slachtoffers aangifte doet bij de politie. Met name van delicten die gericht zijn op ICT-systemen, zoals malware, ransomware, hacken en DDoS-aanvallen, wordt zelden aangifte gedaan. De meest genoemde redenen zijn dat men ‘het zelf op lost’ en dat ‘de politie er niets aan zal doen’. Slachtoffers die wel aangifte deden, zijn in de helft van de gevallen (zeer) ontevreden omdat de politie onverschillig reageerde en de problemen niet zijn opgelost. Samenwerkingsverbanden tussen de politie en relevante publieke en private partijen zouden volgens de onderzoekers nuttige informatie over onlinecriminaliteit kunnen opleveren, aangezien slachtoffers de delicten vaker melden bij andere organisaties dan de politie.

Belangrijkste redenen om aangifte te doen
Tijdens het onderzoek werd gebruik gemaakt van twee steekproeven van 595 burgers en 529 ondernemers om te onderzoeken welke delict- en slachtofferkenmerken aangiftebereidheid na onlinecriminaliteit voorspellen. Verder is gekeken naar wat de belangrijkste redenen zijn om wel of geen aangifte te doen en wat de ervaringen van slachtoffers zijn met het doen van aangifte na onlinecriminaliteit. Met een vignettenstudie (denkbeeldige situaties) is onderzocht hoe respondenten zouden reageren in enkele hypothetische gevallen van slachtofferschap van onlinecriminaliteit. Twee derde van de respondenten geeft aan dat zij hiervan aangifte zouden doen. Wanneer dezelfde personen vervolgens gevraagd wordt hoe zij handelden na daadwerkelijk slachtofferschap van onlinecriminaliteit, blijkt echter dat slechts één op de zeven naar de politie stapt.

Andere slachtoffers voorkomen
Delictkenmerken bleken aangiftebereidheid beter te verklaren dan persoons- en bedrijfskenmerken. Zo is men vaker bereid om ernstigere delicten aan te geven en blijkt dat onlinecriminaliteit gericht op ICT-systemen (bijv. malware, hacken) minder vaak bij de politie wordt gemeld dan interpersoonlijke delicten (bijv. online bedreiging, cyberstalking) en vormen van online fraude (bijv. identiteitsfraude, marktplaatsfraude). De meest genoemde redenen om geen aangifte te doen, zijn dat mensen het zelf oplossen en dat het geen nut heeft omdat de politie niets zal doen. Daarentegen doen mensen juist wel aangifte van onlinecriminaliteit om te voorkomen dat de dader andere slachtoffers kan maken en omdat ze willen dat de dader gepakt wordt.

Zeer ontevreden
Wanneer respondenten wel aangifte doen, zijn ze in de helft van de gevallen (zeer) ontevreden over de manier waarop de politie met de aangifte is omgegaan. De meest genoemde redenen voor deze ontevredenheid zijn dat de politie onverschillig was en dat de problemen niet zijn opgelost. Het lijkt daarom van belang om aan verwachtingsmanagement te doen, zodat voor slachtoffers duidelijk is wat er met hun aangifte wordt gedaan en hoe aannemelijk het is dat de dader opgespoord zal worden.
Over het algemeen komen de resultaten uit de burger- en de ondernemerstudie sterk overeen. Deze bevinding, in combinatie met de beperkte rol van persoons- en bedrijfskenmerken, suggereert dat mogelijk beleid om de aangiftebereidheid te vergroten niet op specifieke subgroepen gericht hoeft te zijn.
Tot slot blijkt dat één op de drie slachtoffers de onlinecriminaliteit wel bij andere organisaties (zoals banken, meldpunten en helpdesk) meldt, wat mogelijkheden biedt voor samenwerkingen tussen de politie en deze partijen, met als doel de informatiepositie van de politie te verbeteren.

Bron: Politie & Wetenschap

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner