Beveiliging nieuws

Onze partners

Avigilon Alta

JMB Groep

Connect Security

VBN

Oribi ID Solutions

Trigion

Paxton

2N

Uniview

Lobeco

Gold-IP

Add Secure

Nimo Drone Security

OSEC

Hanwha Vision Europe

Ajax Systems

Securitas

Optex

Seris

HID

SmartCell

ADI

Crown Security Services

PG Security Systems

G4S

EAL

Explicate

Traka ASSA ABLOY

ARAS

ASIS

CSL

Multiwacht

Alphatronics

20face

Bosch Security Systems

Kiwa

HD Security

i-Pro

Unii

SmartSD

Regio Control Veldt

Sequrix

Alarm Meldnet

Advancis

De Beveiligingsjurist

IDIS

Secusoft

Genetec

VVNL

Eagle Eye Networks

RoSecure

SMC Alarmcentrale

Paraat

NetworxConnect

Milestone

Akuvox

VAIBS

Masset Solutions

MPL

Seagate

VEB

Nimo Dog Security

Top Security

ASSA ABLOY

VideoGuard

BHVcertificaat.online

Centurion

Nenova

Brivo

Bydemes

SOBA

Dero Security Products

CardAccess

Hikvision

NIBHV

GFT

CDVI

Eizo

DZ Technologies

Service Centrale Nederland

Bedrijf verkoopt gevoelige persoonsgegevens online

10 augustus 2020
Redactie
08:12

Anita de Bruijne, directeur Juridische Zaken van de Autoriteit Persoonsgegevens, zal vreemd opgekeken hebben toen een journalist van Trouw haar via haar privénummer belde. Het nummer was verkregen via het Amerikaans-Israëlisch bedrijf Lusha, dat handelt in gevoelige persoonsgegevens.

De journalist wilde weten of de AP wel eens onderzoek had gedaan naar Lusha, dat helpt bij het achterhalen van geheime telefoonnummers en e-mailadressen van onder andere politici, artiesten en misdaadverslaggevers. Het bedrijf levert een programma dat de geheime informatie tevoorschijn tovert als de gebruiker het LinkedIn-profiel van iemand bekijkt. Niet van iedereen zijn de gegevens te achterhalen, maar vaak lukt het wel.

Speciale zoekmachine
Lusha gaat volgens Kamerlid Kees Verhoeven van D66 veel verder dan bedrijven als Google en Facebook. Op de eerste plaats weten de meeste mensen niet van het bestaan van het bedrijf en al helemaal niet dat dit over hun gegevens beschikt. Die worden overigens gewoon gezocht, met een speciale zoekmachine. Die kijkt in een groot aantal onlinedatabases. Als iemand nooit zijn telefoonnummer op internet heeft gezet, gaat Lusha dat niet vinden. Mensen zijn zich er echter niet altijd van bewust wat er gebeurt met hun gegevens, als zij die bijvoorbeeld invullen om iets te kunnen bestellen op internet. Wie de dienst wil uitproberen hoeft daar niet direct voor te betalen. Pas na een paar zoekopdrachten is een vergoeding verschuldigd.

AVG
Lusha zegt te handelen in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), maar daar heeft privacy-advocaat en hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne twijfels over. Tegen Trouw zegt hij dat je betrokkenen moet informeren als je hun persoonsgegevens verwerkt of aanbiedt en dat doet het bedrijf niet. Mogelijk omdat mensen dan op grond van AVG kunnen eisen dat hun gegevens verwijderd worden. Volgens het bedrijf zelf omdat er sprake is van een ‘gerechtvaardigd belang’.
Het bedrijf Snovio werkt op dezelfde manier als Lusha, maar verkoopt alleen e-mail-adressen. Beide bedrijven doen zaken met iedereen. De AP zegt dergelijke diensten te kennen, maar er nog geen onderzoek naar gedaan te hebben. De journalisten van Trouw hebben nog geprobeerd om de privénummers van medewerkers van Lusha met hun eigen dienst te achterhalen, maar dat lukte niet. Ook via het ‘officiële’ nummer kregen zij niemand aan de lijn.

Het volledige artikel is hier te lezen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner