Beveiliging nieuws

Onze partners

Service Centrale Nederland

Trigion

NIBHV

GFT

Hikvision

Avigilon Alta

G4S

Regio Control Veldt

Seris

Seagate

Brivo

Ajax Systems

Kiwa

VEB

ARAS

Sequrix

Alarm Meldnet

VVNL

SmartSD

HID

Optex

2N

VBN

DZ Technologies

SmartCell

Masset Solutions

Nimo Drone Security

Traka ASSA ABLOY

Crown Security Services

ASSA ABLOY

IDIS

HD Security

NetworxConnect

Genetec

Securitas

Unii

Nenova

CDVI

20face

Oribi ID Solutions

Alphatronics

VAIBS

CardAccess

Eagle Eye Networks

ASIS

Centurion

RoSecure

VideoGuard

Uniview

ADI

Nimo Dog Security

Eizo

OSEC

Secusoft

Paraat

Add Secure

De Beveiligingsjurist

Explicate

Connect Security

BHVcertificaat.online

CSL

Top Security

Bydemes

EAL

Advancis

Akuvox

Milestone

Gold-IP

SOBA

Hanwha Vision Europe

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

Lobeco

PG Security Systems

Paxton

Multiwacht

i-Pro

JMB Groep

Flinke toename van overlast in vliegtuigen

10 augustus 2020
Redactie
10:14

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt zich zorgen over de toegenomen meldingen over zich misdragende passagiers. Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT vraagt alle betrokken partijen alert te blijven en waar mogelijk meer preventieve maatregelen te nemen om hinderlijk gedrag van passagiers te voorkomen.

Uit analyse van recente meldingen blijkt dat er steeds meer incidenten zijn als gevolg van overlast door passagiers sinds het vliegverkeer weer is opgestart. Er is daarbij een duidelijke samenhang te zien tussen de coronamaatregelen aan boord en de toename van misdragingen door passagiers.

Risico voor de vliegveiligheid
Sinds afgelopen maand publiceert het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de ILT een online interactief dashboard waarin meldingen van luchtvaartvoorvallen worden gepresenteerd. De gegevens in dit dashboard worden regelmatig geactualiseerd. Uit de laatste update van het dashboard blijkt een sterke stijging van het aantal overlastincidenten sinds het vliegverkeer weer op gang is gekomen. Naar schatting gaat 60 procent van de meldingen over passagiers die zich niet of onvoldoende houden aan de coronamaatregelen, zoals onder meer de plicht tot het dragen van een mondkapje. De ILT roept alle betrokken partijen op om alert te blijven en waar mogelijk meer preventieve maatregelen te nemen om ordeverstorend gedrag van passagiers te voorkomen. Overlast door passagiers brengt een risico voor de vliegveiligheid met zich mee, omdat cabinepersoneel daardoor ernstig kan worden gehinderd bij het uitvoeren van de gebruikelijke taken.

Vroegtijdig trends signaleren
De ILT heeft geen directe verantwoordelijkheid bij de aanpak van overlast door passagiers. Die rol ligt primair bij de luchtvaartmaatschappijen en de Koninklijke Marechaussee. Luchthavens kunnen hierbij ook een preventieve rol vervullen voor wat betreft het tijdig herkennen van potentiële ordeverstorende passagiers op de luchthaven. Wel ziet de ILT toe op luchtvaartmaatschappijen en de manier waarop deze het cabinepersoneel trainen en opleiden in de omgang met onveilige situaties aan boord en de omgang met reizigers die zich misdragen. Het ABL heeft met zijn analyses van voorvalmeldingen tot doel om vroegtijdig trends te signaleren. Bevindingen worden gedeeld met de luchtvaartsector zodat deze eventueel maatregelen kan nemen om de vliegveiligheid te verbeteren.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner