Beveiliging nieuws

Onze partners

Securitas

Traka ASSA ABLOY

VideoGuard

EAL

Service Centrale Nederland

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Centurion

Kiwa

BHVcertificaat.online

Seagate

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Multiwacht

Brivo

CSL

ASIS

DZ Technologies

Advancis

Connect Security

PG Security Systems

Crown Security Services

ARAS

Lobeco

Optex

OSEC

Uniview

VVNL

Nimo Dog Security

HID

Hikvision

Oribi ID Solutions

Eagle Eye Networks

RoSecure

Paxton

CardAccess

Secusoft

VAIBS

Avigilon Alta

SmartSD

Unii

Bydemes

De Beveiligingsjurist

Akuvox

GFT

Dero Security Products

2N

Seris

Explicate

Alphatronics

ADI

Eizo

20face

Alarm Meldnet

Paraat

CDVI

Genetec

VEB

HD Security

i-Pro

VBN

SmartCell

G4S

NetworxConnect

Milestone

NIBHV

Add Secure

Ajax Systems

JMB Groep

MPL

Regio Control Veldt

Nenova

Trigion

Sequrix

Bosch Security Systems

SOBA

IDIS

Hanwha Vision Europe

Top Security

Masset Solutions

VBe NL: meer respect nodig voor werk verkeersregelaars

11 augustus 2020
Redactie
07:32

In het afgelopen snikhete weekend was het weer raak: veel geweldsincidenten tegen verkeersregelaars die in met name het kustgebied werden ingezet om het verkeer in goede banen te leiden.

Naast scheldpartijen en het negeren van aanwijzingen van verkeersregelaars was er ook fysiek geweld. Zo werd een verkeersregelaar in Scheveningen geslagen met een ploertendoder.
VBe Nl constateert dat deze ontwikkeling al geruime tijd aan de gang is, ook al voor de coronacrisis. ”Er is weinig respect voor verkeersregelaars en automobilisten nemen soms de regie in eigen hand. Onacceptabel”, aldus directeur Leon Vincken van VBe NL in een interview bij BNR Nieuwsradio. “Hieraan moet echt een eind komen. Wij pleiten voor een publiekscampagne. De verkeersregelaar leidt het verkeer en iedereen moet de aanwijzingen opvolgen. Ze zijn hiervoor opgeleid”, benadrukt Vincken. Hij is blij dat daders van geweld tegen verkeersregelaars, na akkoord van de Tweede Kamer op het wetsvoorstel van deze zomer, niet meer wegkomen met een taakstraf, maar dat er echt vervolgd wordt met een gevangenisstraf. Hij denkt verder dat een bodycam wellicht een oplossing is om het geweld in te dammen. VBe NL krijgt geregeld signalen binnen van leden en persoonlijke verhalen van verkeersregelaars dat geweld aan de orde van de dag is.

Te veel vrijwilligers
VBe NL heeft een cao voor verkeersregelaars afgesloten met regels over werktijden, salaris en opleiding. Veel verkeersregelaarsorganisaties zijn niet aangesloten bij een branchevereniging. Leon Vincken ondersteunt het pleidooi van CDA-Tweede Kamerlid Chris van Dam om hier kritisch naar te kijken. Van Dam waarschuwde voor de lange uren die verkeersregelaars in de hitte op de weg staan. “Er staan te veel vrijwilligers op de openbare weg. Wij zijn al langer voorstander voor een minimumleeftijd van 18 jaar, voor betere opleidingen en roepen daarom werkgevers van verkeersregelaars op zich aan te sluiten bij VBe NL. Dan kunnen we gezamenlijk de verkeersregelaarsbranche verder professionaliseren. Met vakbond De Unie maken we graag afspraken over de arbeidsomstandigheden die dan ook voor alle bedrijven en hun verkeersregelaars van toepassing zijn.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner