Beveiliging nieuws

Onze partners

Eizo

VideoGuard

VAIBS

Brivo

Top Security

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

Advancis

Crown Security Services

PG Security Systems

Optex

Seagate

Alphatronics

Nenova

2N

G4S

JMB Groep

Traka ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

IDIS

Lobeco

SMC Alarmcentrale

Regio Control Veldt

VBN

ASSA ABLOY

RoSecure

Genetec

BHVcertificaat.online

Sequrix

Uniview

Kiwa

Connect Security

EAL

Avigilon Alta

Securitas

Ajax Systems

CardAccess

SmartCell

Explicate

Oribi ID Solutions

Bydemes

Service Centrale Nederland

ASIS

GFT

Gold-IP

HID

DZ Technologies

Alarm Meldnet

Multiwacht

NIBHV

Hikvision

Eagle Eye Networks

Unii

HD Security

Milestone

Akuvox

NetworxConnect

Centurion

SOBA

Paxton

Add Secure

ARAS

VEB

Secusoft

Trigion

Bosch Security Systems

CSL

Paraat

Masset Solutions

SmartSD

Seris

VVNL

Nimo Dog Security

Nimo Drone Security

CDVI

i-Pro

20face

ADI

OSEC

Campagne Senioren en Veiligheid 1 september van start

28 augustus 2020
Redactie
10:39

Op 1 september start vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid in samenwerking met andere partijen de campagne Senioren en Veiligheid. Senioren krijgen concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en over wat ze moeten doen als het wel gebeurt.

Onder de slogan ‘Maak het oplichters niet te makkelijk’ wordt gedurende vier weken aandacht besteed aan verschillende vormen van criminaliteit: meekijken bij pinnen, babbeltrucs, hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en phishing.
Acteur Kees Hulst is gekozen tot ambassadeur van de campagne.
“Als acteur in ‘Het geheime dagboek van Hendrik Groen’ zie ik hoe graag senioren het heft in eigen handen nemen. Zij kunnen veel zelf doen om te voorkomen dat ze slachtoffer worden, maar hebben daarvoor wel de juiste informatie nodig. Daarom steun ik als ambassadeur graag de campagne, want samen met de overheid maken wij ouderen het oplichters natuurlijk niet te makkelijk!”

Slachtofferschap
Hoewel ouderen in algemene zin niet vaker slachtoffer worden van strafbare feiten dan mensen in andere leeftijdsgroepen vindt het ministerie ieder slachtoffer er een te veel. Daarnaast zien politie en de Fraudehelpdesk sinds de corona-crisis een verschuiving in de criminaliteit. Zo is het aantal slachtoffers van hulpvraagfraude (bijvoorbeeld via WhatsApp) fors toegenomen en worden babbeltrucs gebruikt waarbij criminelen ‘hulp’ aanbieden.
Slachtofferschap kan iedereen overkomen en dus ook elke oudere. Daarom krijgt men via de campagne concrete handelingsperspectieven mee die slachtofferschap zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Wanneer een oudere toch slachtoffer is geworden, is het van belang dat dit bespreekbaar is en ouderen ook aangifte doen. Hiervoor geeft de campagne ook tips. Deze (universele) informatie en tips kunnen natuurlijk ook door anderen worden benut, zoals (klein)kinderen, buren en verzorgers.

Programma
Elke week van september staat in het teken van een andere vorm van criminaliteit. In week 36 (1/9 t/m 7/9) wordt meekijken bij pinnen behandeld, in week 37 (8/9 t/m 14/9) babbeltrucs, week 38 (15/9 t/m 21/9) draait om hulpvraagfraude (via bijvoorbeeld WhatsApp) en week 39 (22/9 t/m 28/9) staat in het teken van phishing.
Via de websites (www.maakhetzeniettemakkelijk.nl) en social media kanalen van het ministerie van Justitie en Veiligheid en betrokken partijen worden wekelijks nieuwe voorlichtingsfilmpjes over het thema geplaatst, met Kees Hulst in de hoofdrol. Vele partijen sluiten bij de campagne aan door het campagnemateriaal te verspreiden via hun kanalen: ouderenbonden, politie, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, de Fraudehelpdesk, Slachtofferhulp Nederland, banken, de telecomsector en vele gemeenten.
Daarnaast vindt elke dinsdag om 10.30 uur op www.maakhetzeniettemakkelijk.nl een webinar plaats, gepresenteerd door Catherine Keyl. Een panel van inhoudelijk experts spreekt over het thema van die week.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner