Beveiliging nieuws

Onze partners

20face

Milestone

Hikvision

Hanwha Vision Europe

VBN

Paxton

Crown Security Services

JMB Groep

Securitas

ADI

Dero Security Products

Secusoft

CDVI

EAL

G4S

VVNL

HID

OSEC

i-Pro

CSL

ASSA ABLOY

2N

SmartCell

Lobeco

Genetec

De Beveiligingsjurist

Paraat

GFT

Eizo

CardAccess

Explicate

Nimo Drone Security

IDIS

SmartSD

Akuvox

Regio Control Veldt

NetworxConnect

Connect Security

Optex

BHVcertificaat.online

DZ Technologies

SMC Alarmcentrale

Centurion

Service Centrale Nederland

VAIBS

Uniview

RoSecure

ASIS

VEB

Advancis

Gold-IP

NIBHV

Alphatronics

Top Security

Alarm Meldnet

Seagate

Brivo

HD Security

Add Secure

Bydemes

VideoGuard

Eagle Eye Networks

Nimo Dog Security

Trigion

Avigilon Alta

Sequrix

SOBA

Kiwa

Oribi ID Solutions

Masset Solutions

Seris

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

Nenova

ARAS

Unii

Ajax Systems

PG Security Systems

Bosch Security Systems

Medische gegevens niet veilig bij coronatestlijn

17 september 2020
Redactie
07:24

Callcentermedewerkers van de coronatestlijn kunnen eenvoudig op zoek gaan naar gevoelige persoonsgegevens van mensen die zich hebben laten testen op het coronavirus. Dat maakt Nieuwsuur bekend, dat door enkele medewerkers getipt is.

De medewerkers zijn in dienst van callcenter Teleperformance en veelal geworven via de uitzendbureaus Olympia en YoungCapital. Zij werken in de regel thuis en krijgen van daaruit toegang tot het GGD-systeem voor het inplannen en bellen van mensen die getest worden op het coronavirus. Wie weten wil of de buurman zich heeft laten testen en wat de uitslag was, komt daar zo achter. Dan is ook meteen het bsn-nummer bekend, evenals andere gevoelige gegevens, zoals informatie over onderliggende ziektes. Meer dan een achternaam en geboortedatum is niet nodig.

Grote haast
Volgens de medewerkers is het callcenter met grote haast opgezet. Zij zeggen nauwelijks te zijn ingewerkt. Voor 10 euro bruto per uur moeten zij afspraken inplannen en mensen bellen die negatief getest zijn. Mensen met een positieve uitslag (besmet) worden door GGD-ers gebeld. Het gebruikte systeem is volgens de medewerkers vrij complex en snel uit de grond gestampt. Het zou veel kinderziektes en storingen hebben, waardoor de wachttijden opliepen. De medewerkers klagen er ook over dat zij geen training hebben gekregen in het voeren van moeilijke gesprekken. Zij krijgen soms heel angstige of heel boze mensen aan de telefoon en weten niet hoe zij daarmee moeten omgaan. Ook de privacy deugt niet. De medewerkers hebben wel een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen, maar daar zou lang niet iedereen zich aan houden. Collega’s wisselen regelmatig persoonsgegevens onderling uit, omdat zij vastlopen in hun werk. Er zouden wel controlemechanismen zijn om dat te ontdekken, maar die worden omzeild door screenshots via WhatsApp uit te wisselen. Sommige medewerkers hebben ook wel begrip voor de situatie. Er was eenvoudigweg geen tijd om een deugdelijk, door en door getest systeem op te zetten.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner