Beveiliging nieuws

Onze partners

Seagate

De Beveiligingsjurist

Uniview

20face

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Nimo Dog Security

SmartSD

Explicate

Oribi ID Solutions

Multiwacht

SmartCell

CDVI

CardAccess

Sequrix

ASIS

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Optex

VAIBS

Nimo Drone Security

Nenova

Connect Security

NetworxConnect

Avigilon Alta

OSEC

ADI

Paxton

IDIS

Milestone

G4S

Hikvision

Masset Solutions

Advancis

Alphatronics

Ajax Systems

Alarm Meldnet

HD Security

Top Security

VideoGuard

Kiwa

EAL

Add Secure

Bydemes

SOBA

RoSecure

Unii

VBN

Eagle Eye Networks

Brivo

Akuvox

i-Pro

Seris

Centurion

Traka ASSA ABLOY

Gold-IP

GFT

PG Security Systems

Securitas

CSL

Lobeco

VEB

Regio Control Veldt

Trigion

2N

Service Centrale Nederland

JMB Groep

Genetec

Dero Security Products

Crown Security Services

Eizo

ARAS

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

NIBHV

VVNL

HID

Paraat

DZ Technologies

Veel onduidelijkheid over quarantaineverplichting

8 oktober 2020
Redactie
05:28

De Rode Kruis Hulplijn is al 24.115 keer gebeld met vragen over quarantaine. Mensen willen vooral weten wat nu wel en niet mag, hoe zij in hun dagelijkse behoeftes kunnen voorzien en hoe ze moeten omgaan met een werkgever die hen onder druk zet om toch naar de zaak te komen.

Er komen op de Rode Kruis Hulplijn (070 – 44 55 888) steeds meer vragen binnen van mensen die in (thuis)quarantaine zitten. Niet zo verwonderlijk, want nu het aantal besmettingen in rap tempo toeneemt, zijn er steeds vaker mensen die 10 dagen in (thuis)quarantaine gaan. Dit betekent dat ze binnen moeten blijven en geen bezoek mogen ontvangen om zo verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Uit de laatste cijfers van het RIVM blijkt dat er wekelijks ongeveer 26.000 mensen thuis moesten blijven. Naar verwachting ligt dat aantal inmiddels hoger. Veel van deze mensen hebben vragen over wat wel en niet mag, anderen bellen om hulp om in hun dagelijkse behoefte te kunnen voorzien.

Praktische hulp
De Rode Kruis Hulplijn biedt antwoorden op vragen, geeft steun, biedt een luisterend oor en in sommige gevallen ook praktische hulp. Sinds de opening van de Rode Kruis Hulplijn in maart zijn er al meer dan 24.000 telefoontjes binnengekomen. Bij de start van de Hulplijn werden er vooral vragen gesteld over het coronavirus en de maatregelen. Dat was dan bijvoorbeeld een vraag van een grootvader of hij zijn kleinkinderen nog wel mocht zien of van iemand die een familielid in een verpleeghuis wilde bezoeken. Nu het coronavirus voor veel besmettingen zorgt heeft het Rode Kruis de Hulplijn opgeschaald zodat mensen met vragen, problemen en frustraties rond (thuis) quarantaine geholpen kunnen worden.

Druk om toch te komen werken
Mensen bellen bijvoorbeeld met vragen over het feit dat ze 10 dagen de deur niet uit mogen: ik ben nu 6 dagen in quarantaine en voel met niet ziek, kan ik echt niet naar buiten? Maar ook dat er druk vanuit de werkgever wordt uitgeoefend om bij milde klachten toch op het werk te verschijnen, moet ik dan komen? En er wordt door de bellers soms aangegeven dat de regels rond quarantaine niet duidelijk zijn. “Op al deze vragen proberen wij een passend antwoord te geven of we verwijzen mensen door naar onze website met tips voor thuisquarantaine”, aldus Faiza El Khayari, projectleider van de Rode Kruis Hulplijn. Sinds kort staat de Rode Kruis Hulplijn ook in de speciale Quarantainegids van het Ministerie van VWS.

Let op elkaar
De Rode Kruis Hulplijn wordt ook gebeld door mensen die in quarantaine zitten en die aangeven niemand te kennen die bijvoorbeeld boodschappen voor ze kan doen of die medicijnen bij de apotheek kan ophalen. Al pratende blijkt er vaak toch een oplossing te zijn: een buurvrouw of een bezorgdienst bijvoorbeeld. Mocht een beller er echt niet uitkomen, dan kunnen lokale vrijwilligers van het Rode Kruis of Ready2Helpers (burgerhulpverleners) de helpende hand bieden.
“We hopen dat mensen ook op elkaar blijven letten; een praatje op anderhalve meter afstand, een telefoontje of eens een boodschapje doen voor een ander is vaak maar een kleine moeite. Zeker ook in de donkere dagen die gaan komen, waar mensen in quarantaine en andere kwetsbare mensen soms niet meer hun huis uit durven of zich alleen voelen, hopen we dat mensen naar elkaar om blijven kijken”, zegt Marieke van Schaik, directeur van het Rode Kruis.
Slechthorenden, doven en anderstaligen

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner