Beveiliging nieuws

Onze partners

SmartSD

Lobeco

i-Pro

Unii

Genetec

Secusoft

Bydemes

GFT

Dero Security Products

NetworxConnect

CDVI

CSL

Ajax Systems

Optex

VBN

CardAccess

Connect Security

Gold-IP

PG Security Systems

OSEC

HID

Paraat

Nimo Drone Security

VVNL

Nenova

SMC Alarmcentrale

Uniview

ASIS

Top Security

VEB

RoSecure

Multiwacht

Sequrix

IDIS

Eizo

Advancis

Paxton

SmartCell

EAL

De Beveiligingsjurist

Trigion

Seris

Crown Security Services

Masset Solutions

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

Explicate

ARAS

Brivo

Hikvision

G4S

Kiwa

BHVcertificaat.online

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

SOBA

Centurion

Seagate

JMB Groep

20face

Service Centrale Nederland

VideoGuard

Regio Control Veldt

NIBHV

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

Hanwha Vision Europe

Avigilon Alta

VAIBS

ADI

Securitas

HD Security

Eagle Eye Networks

ASSA ABLOY

2N

Alphatronics

Akuvox

Milestone

15 procent Nederlanders maakte WhatsApp-fraude mee in 2020

10 februari 2021
Redactie
11:06

WhatsApp-fraude of vriend-in-nood-fraude: het komt steeds vaker voor. Dat concludeert het Centre of Expertise Cybersecurity van de Haagse Hogeschool op basis van een onderzoek onder 20.000 Nederlanders. Vorig jaar werd 15 procent van de Nederlanders benaderd. 5 procent daarvan trapte erin.

Criminelen benaderen slachtoffers via WhatsApp en proberen ze te overtuigen dat zij een familielid of bekende zijn met een nieuw telefoonnummer. Vervolgens vragen ze om geld. Tot nu toe waren er volgens het Centre of Expertise Cybersecurity van De Haagse Hogeschool geen cijfers die een volledig beeld gaven van de impact van deze fraudevorm in Nederland.

Schadebedragen
Het blijkt dat in 2020 zo’n 15 procent van de Nederlanders een poging meemaakten en 5 procent daarvan maakte daadwerkelijk geld over. Dat komt neer op 0,7 procent van de Nederlanders.
Meer dan de helft van de slachtoffers betaalde minder dan 750 euro aan de oplichters, ongeveer een kwart betaalde bedragen tussen de 750 en 2.500 euro en 1 op de 5 betaalde meer dan 2500 euro. Nadat mensen doorhadden dat ze bedrogen waren, nam 81 procent contact op met de bank, 71 procent met de politie en 37 procent met de Fraudehelpdesk.

Psychische gevolgen
Opvallend genoeg rapporteren slachtoffers van WhatsApp-fraude dat de psychische gevolgen ernstiger zijn dan de financiële gevolgen. “Dat heeft nogal wat implicaties”, zegt Rutger Leukfeldt, co-auteur van het onderzoek en lector aan De Haagse Hogeschool. “Onderzoek naar slachtofferschap leert ons dat slachtoffers vooral gehoord willen worden. Banken, politie, de fraudehelpdesk maar ook WhatsApp moet deze fraudevorm serieus nemen.”

Bekijk hier de factsheet ‘Whatsapp fraude in Nederland’(pdf)

In een uitzending van EenVandaag 8 februari over Whatsappfraude vertelt Rutger Leukfeldt over zijn onderzoek naar Whatsappfraude / Vriend-in-nood-fraude.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner