Beveiliging nieuws

Onze partners

MPL

EAL

Genetec

ARAS

Seagate

Seris

ADI

Service Centrale Nederland

VBN

Multiwacht

Unii

Eizo

Connect Security

Top Security

SMC Alarmcentrale

SmartSD

Lobeco

Optex

HID

G4S

Ajax Systems

ASIS

Nimo Drone Security

Sequrix

Dero Security Products

Milestone

Nenova

Bydemes

Add Secure

GFT

DZ Technologies

OSEC

NetworxConnect

Brivo

BHVcertificaat.online

CSL

2N

ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

Advancis

Explicate

JMB Groep

Secusoft

i-Pro

Gold-IP

Regio Control Veldt

Uniview

20face

Securitas

Bosch Security Systems

HD Security

Centurion

Alphatronics

Eagle Eye Networks

VEB

Nimo Dog Security

Traka ASSA ABLOY

PG Security Systems

RoSecure

SmartCell

CDVI

Avigilon Alta

Alarm Meldnet

VAIBS

SOBA

Trigion

Masset Solutions

CardAccess

Akuvox

VideoGuard

Hanwha Vision Europe

Crown Security Services

IDIS

Hikvision

NIBHV

Kiwa

Paraat

VVNL

Paxton

De Beveiligingsjurist

Consumentenbond waarschuwt voor onveiligheid betaaldienst

21 februari 2021
Redactie
13:33

Klantenaccounts van de betaalservice Klarna kunnen worden overgenomen en misbruikt door derden. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond die Klarna oproept zijn beveiligingssysteem aan te passen.

De Consumentenbond raadt consumenten met een Klarna-account aan om hun e-mail, spambox en Klarna-app goed in de gaten te houden. Ook wordt aanbevolen om de bankrekening te controleren op onduidelijke afschrijvingen. Wanneer een account is misbruikt, kunnen consumenten de schade op Klarna verhalen, nadat aangifte bij de politie is gedaan.

Het probleem
Bij het afrekenen met Klarna vraagt deze betaalservice niet om een wachtwoord. Het invullen van enkele persoonsgegevens is voldoende. Ook is er geen (zichtbare) tweestapsverificatie vereist bij de betaling. De Consumentenbond ontdekte in september 2020 al bij toeval dat het mogelijk is om een bestelling te plaatsen op naam en rekening van een ander en zelf het product te ontvangen. Toen liet Klarna weten dat het een incident betrof en dat de beveiliging van het betaalsysteem op orde is. Gaat het toch mis, dan kunnen gedupeerden hun geld terug krijgen, aldus de betaaldienst.

Alarmbellen
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond vond het een bijzonder laconieke reactie van een bank. “De alarmbellen zouden toch meteen moeten afgaan als blijkt dat onbevoegden accounts van je klanten kunnen overnemen.” In januari 2021 bestelden onderzoekers van de Consumentenbond nog eens tien keer producten via een account van een ander. Daarbij lukte het trucje opnieuw. En weer volgde een lauwe reactie van Klarna. Pas nadat de kwestie in het tv-programma Kassa bekend werd gemaakt, legde de betaaldienst toe de beveiliging te zullen verbeteren. Er werd niet toegelicht hoe. Molenaar: “Het is onvoorstelbaar hoe laconiek en afwachtend Klarna reageert. We willen concreet horen hoe het de beveiliging gaat opschroeven. Ook zullen we ons onderzoek over een aantal weken herhalen om te zien of het lek gedicht is.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

MPL

Wordt een partner