Beveiliging nieuws

Onze partners

Bydemes

HD Security

Regio Control Veldt

OSEC

Secusoft

ASSA ABLOY

Uniview

Avigilon Alta

Crown Security Services

BHVcertificaat.online

CardAccess

HID

EAL

GFT

CDVI

Seagate

2N

Explicate

DZ Technologies

SmartCell

Paraat

Seris

De Beveiligingsjurist

Bosch Security Systems

Alphatronics

Unii

VBN

Lobeco

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

Top Security

ADI

Eizo

PG Security Systems

Alarm Meldnet

VEB

CSL

Nimo Dog Security

Brivo

NIBHV

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Centurion

Kiwa

IDIS

Advancis

Nenova

Hanwha Vision Europe

Securitas

Oribi ID Solutions

Paxton

Add Secure

Optex

i-Pro

Akuvox

VVNL

Hikvision

Masset Solutions

Trigion

Gold-IP

Eagle Eye Networks

SOBA

Sequrix

VAIBS

Nimo Drone Security

NetworxConnect

Dero Security Products

20face

SmartSD

G4S

Ajax Systems

Milestone

Service Centrale Nederland

Genetec

ARAS

Multiwacht

VideoGuard

ASIS

JMB Groep

Oplichters komen vaker aan de deur met babbeltruc

2 maart 2021
Redactie
10:31

De politie waarschuwt dat criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers steeds vaker aan de deur komen om met een babbeltruc de pinpas van nietsvermoedende slachtoffers af te nemen. Ook de banken waarschuwen voor deze nieuwe vorm van criminaliteit.

Daders lijken zich vooral op ouderen te richten. Een 86-jarige vrouw uit Dordrecht raakte op deze manier eind vorig jaar 18.000 euro kwijt. De zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten. Het kan volgens de politie iedereen overkomen, want de oplichters zijn zeer behendig met hun smoezen. De politie is daarom extra alert op deze nieuwe vorm van criminaliteit. Al diverse keren zijn videobeelden naar buiten gebracht van oplichters die met de buitgemaakte pinpassen geld pinnen.

Vertrouwd telefoonnummer
Een andere truc die nog steeds vaak voorkomt is de telefonische variant. Dan belt een zogenaamde bankmedewerker op met een schijnbaar vertrouwd telefoonnummer. De oplichter probeert dan slachtoffers over te halen geld over te maken of gevoelige gegevens te achterhalen. In sommige gevallen is er sprake van een combinatie: dan krijgt het slachtoffer eerst een nep-bankmedewerker aan de telefoon, die zegt dat er een collega zal langskomen om zaken te regelen.

Voorkom dat je wordt opgelicht
Slachtoffers van deze slinkse vorm van oplichting kunnen veel geld kwijtraken. De politie wijst er nog eens op dat een bank nooit via de telefoon om inloggegevens en pincodes zal vragen. Ook zal de bank nooit iemand langs sturen om bankpassen op te halen of vragen om een pas op te sturen.
Wanneer de bank ongevraagd en onverwacht belt en de klant snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om zijn geld veilig te stellen), dat luidt het advies om naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker te vragen. Daarna is het van belang om de verbinding te verbreken en contact op te nemen met de bank.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner