Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

Kiwa

PG Security Systems

Connect Security

i-Pro

Explicate

Centurion

Bydemes

RoSecure

SmartCell

NIBHV

ASSA ABLOY

VideoGuard

Masset Solutions

Secusoft

2N

VBN

Hanwha Vision Europe

SOBA

Service Centrale Nederland

Alphatronics

Milestone

Ajax Systems

Advancis

Securitas

Paraat

JMB Groep

HID

SMC Alarmcentrale

20face

ASIS

VEB

CardAccess

OSEC

Lobeco

CDVI

Dero Security Products

Gold-IP

Nimo Dog Security

Optex

Avigilon Alta

GFT

Seris

HD Security

Brivo

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

VVNL

ARAS

Nenova

Akuvox

Trigion

VAIBS

Seagate

De Beveiligingsjurist

Eizo

Sequrix

DZ Technologies

SmartSD

Add Secure

EAL

Unii

Alarm Meldnet

Regio Control Veldt

Eagle Eye Networks

Top Security

Paxton

Oribi ID Solutions

IDIS

CSL

ADI

Genetec

Hikvision

G4S

Crown Security Services

Uniview

NetworxConnect

Laadpalen zonder cybersecurity vormen groot risico

8 maart 2021
Redactie
06:59

De komende tijd zijn 1,7 miljoen oplaadpunten nodig voor elektrische auto’s. Als die niet goed beveiligd worden, kan een hacker ze met een simpel laptopje platleggen. Daarvoor waarschuwt Gerben-Jan Gerbrandy in Trouw. Hij wordt maandag voorzitter van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).

Goede beveiliging is noodzakelijk omdat de laadpalen vol computersystemen en data zitten. “Zonder firewalls en virusscanners zijn ze een makkelijke prooi voor hackers”, waarschuwt Gerbrandy. De oud-Europarlementariër (D66), die in Brussel de strijd tegen sjoemeldiesels aanvoerde, wil ervoor zorgen dat er de komende jaren voldoende openbare laadpunten verschijnen, zodat iedere elektrische rijder altijd zijn voertuig kan opladen. Dat worden volgens de NAL-voorzitter niet zomaar stopcontacten. De laadzuilen bevatte computersystemen en data, zodat ze ‘slim’ aangestuurd kunnen worden. Het netwerk moet er onder andere voor zorgen dat het elektriciteitsnet niet op bepaalde tijden overbelast raakt. Ook verwerken ze de data van de gebruikers en data uit de auto’s, die als rijdende computers zijn te beschouwen.

Losgeld
“Je moet er niet aan denken dat een hacker dat hele systeem in de toekomst kan kraken of stilleggen”, zegt Gerbrandy tegenover Trouw. Er zijn nog geen aanwijzingen dat dit gebeurt of geprobeerd wordt, maar uit onderzoek is gebleken dat het wel mogelijk is. Ook is volgens de NAL meer aandacht nodig voor preventie van fraude met pasjes, zodat criminelen niet op kosten van anderen kunnen laden. Verder wijst Gerbrandy op het risico dat het hele systeem ‘gegijzeld’ wordt voor losgeld. Dit gebeurt steeds vaker met computersystemen. “Nu meteen IT-beveiliging invoeren voorkomt ellende in de toekomst”, aldus de oud-Europarlementariër. Tot slot waarschuwt hij de energiesector voor dreigende knelpunten in de energievoorziening, als steeds meer voertuigen, waaronder ook schepen, elektrisch worden.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner