Beveiliging nieuws

Onze partners

Bydemes

HID

Trigion

Add Secure

VVNL

Genetec

Centurion

OSEC

Hikvision

Hanwha Vision Europe

JMB Groep

NIBHV

Ajax Systems

Nenova

De Beveiligingsjurist

Paxton

Unii

Eagle Eye Networks

Dahua

ARAS

EAL

VideoGuard

Seagate

HD Security

CSL

RoSecure

SmartSD

G4S

Service Centrale Nederland

Sequrix

PG Security Systems

SMC Alarmcentrale

CardAccess

20face

Dero Security Products

Advancis

NetworxConnect

Multiwacht

Avigilon Alta

Securitas

Optex

Crown Security Services

SOBA

2N

Masset Solutions

Akuvox

Eizo

ADI

Seris

SmartCell

Explicate

ASIS

Alphatronics

Kiwa

Bosch Security Systems

Brivo

Traka ASSA ABLOY

Nimo Dog Security

ASSA ABLOY

i-Pro

Connect Security

CDVI

Gold-IP

Secusoft

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

Paraat

Top Security

VAIBS

IDIS

Oribi ID Solutions

DZ Technologies

VBN

Lobeco

Nimo Drone Security

GFT

VEB

MPL

Uniview

Alarm Meldnet

Milestone

Bestelfraude via Afterpay kinderlijk eenvoudig

29 april 2021
Redactie
08:52

Volgens de Consumentenbond is het kinderlijk eenvoudig om via Afterpay online te winkelen en de rekening naar een ander te laten sturen. Dit is vastgesteld na onderzoek van de beveiliging van de achterafbetaaldienst. De Consumentenbond heeft Afterpay opgeroepen om het lek te dichten.

Het onderzoek werd uitgevoerd, nadat het afgelopen jaar honderden consumenten spookfacturen van Afterpay en Klarna hadden ontvangen. Het gaat hier om betaaldiensten waarmee consumenten online aankopen pas na ontvangst hoeven te betalen. De onterechte rekeningen varieerden van enkele tientjes tot honderden euro’s.
De onterechte rekeningen zijn volgens de Consumentenbond het gevolg van zogenoemde bestelfraude. Een internetcrimineel misbruikt daarbij andermans persoonsgegevens. Met een simpele truc bestelt de oplichter online op naam en adres van een ander. Vervolgens laat hij het pakket naar zijn eigen adres sturen. Pas als Afterpay na een maand nog geen betaling heeft ontvangen, stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres en komt de fraude aan het licht.

De wereld op zijn kop
Omwille van de veiligheid, geeft de Consumentenbond niet volledig prijs hoe de fraude in zijn werk gaat. Die details kreeg Afterpay wel. Maar het bedrijf reageerde alleen in algemene zin. Het zou haar fraudebestrijding op orde hebben. Afterpay vraagt consumenten die een onterechte rekening kregen aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte naar het bedrijf te sturen. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt dat echter de wereld op zijn kop. “De consument moet zijn onschuld bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. Ook vragen naar een aangifte is volgens haar niet in de haak. De consument moet dan persoonsgegevens afstaan, die notabene al een keer zijn misbruikt. De Consumentenbond heeft de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of dit volgens de regels is. Eerder ontdekte de organisatie al dat ook bestelfraude met achterafbetaaldienst Klarna mogelijk was. Klarna heeft daarop een extra verificatie in het bestelproces doorgevoerd, waardoor deze fraude niet meer mogelijk lijkt.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

MPL

Seagate

Wordt een partner