Beveiliging nieuws

Onze partners

De Beveiligingsjurist

Add Secure

Gold-IP

Hikvision

Avigilon Alta

VVNL

2N

Unii

Multiwacht

Centurion

PG Security Systems

ASSA ABLOY

MPL

Crown Security Services

Top Security

Connect Security

Seris

ADI

Optex

Lobeco

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

HD Security

VBN

Explicate

Securitas

Nenova

BHVcertificaat.online

Nimo Dog Security

Masset Solutions

20face

EAL

SOBA

VEB

Akuvox

JMB Groep

DZ Technologies

GFT

Nimo Drone Security

VideoGuard

ARAS

NetworxConnect

IDIS

Seagate

Regio Control Veldt

Oribi ID Solutions

SmartSD

Dero Security Products

Paraat

SMC Alarmcentrale

Genetec

Brivo

Alphatronics

Hanwha Vision Europe

Paxton

Milestone

CDVI

CSL

Service Centrale Nederland

CardAccess

Trigion

ASIS

G4S

Advancis

Kiwa

NIBHV

SmartCell

OSEC

i-Pro

Sequrix

Bydemes

Alarm Meldnet

Eizo

VAIBS

HID

Secusoft

Uniview

RoSecure

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

Politie was in 2020 telefonisch beter bereikbaar

29 april 2021
Redactie
11:09

De politie was vorig jaar telefonisch veel beter bereikbaar dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de regionale servicecentra (RSC). Politiemedewerkers namen 81 procent van de telefoontjes naar 0900-8844 binnen 20 seconden aan.

De betere cijfers zijn volgens specialist Dirk Weggeman van het RSC in Rotterdam het resultaat van de inspanningen die de politie doet om de dienstverlening te verbeteren. In 2018 en 2019 werd nog maar zo’n 66 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden aangenomen door een politiemedewerker van een regionaal servicecentrum (RSC). Het gevolg was dat een deel van de mensen tijdens het wachten de verbinding verbrak. Het aantal afhakers is door de betere bereikbaarheid vorig jaar gedaald met 90 procent. Dat is volgens Weggeman heel positief. “Het is natuurlijk frustrerend voor een beller die ons nodig heeft lang te moeten wachten, maar het is voor de politie zelf ook vervelend. Bellers geven ons informatie die wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.”

Servicecentra gekoppeld
In totaal is er in 2020 bijna 4,5 miljoen keer gebeld naar 0900-8844. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De bereikbaarheid is verbeterd omdat RSC’s aan elkaar gekoppeld zijn. Wie belt met 0900-8844 krijgt in principe een medewerker van de politie aan de lijn in zijn of haar regio. Als het RSC in een bepaalde regio ineens veel oproepen krijgt, worden telefoontjes automatisch verdeeld over servicecentra waar het minder druk is. Zo wordt voorkomen dat tijdens pieken een RSC minder goed bereikbaar is. “Dat het goed werkt, merkten we ook tijdens oudejaarsavond”, vertelt Weggeman. “Mede door de coronamaatregelen en het vuurwerkverbod hadden de RSC-medewerkers het drukker dan ooit. Toch konden we die hoeveeldheid goed aan.”

Chatbot Wout keert terug
Vanwege corona was er in 2020 wel een verschuiving te zien in het soort meldingen. Mensen belden vaker over geluidsoverlast en vuurwerk. Dat is ook terug te zien in de telefoontjes naar 112. Het noodnummer is in 2020 zo’n 3,1 miljoen keer gebeld, dat is ongeveer 7 procent meer dan in de jaren ervoor.
De politie is op veel meer manieren bereikbaar. Van de wijkagent op straat tot steeds meer digitale mogelijkheden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om ook op social media sneller te reageren. Ook de contactmogelijkheden via de website politie.nl worden verbeterd. Zo komt dit jaar de chatbot terug. Vorig jaar werd hier al mee getest.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

MPL

Videoguard

Wordt een partner