Beveiliging nieuws

Onze partners

SOBA

SmartSD

Eizo

Crown Security Services

Securitas

Nimo Drone Security

Kiwa

Explicate

NetworxConnect

Ajax Systems

CardAccess

HID

Alphatronics

ADI

HD Security

DZ Technologies

Centurion

Dero Security Products

ASSA ABLOY

Unii

Nenova

De Beveiligingsjurist

Nimo Dog Security

SmartCell

OSEC

Alarm Meldnet

CSL

Eagle Eye Networks

Lobeco

VAIBS

RoSecure

MPL

Genetec

Connect Security

G4S

BHVcertificaat.online

Oribi ID Solutions

Paxton

Bosch Security Systems

Brivo

VideoGuard

SMC Alarmcentrale

Sequrix

Optex

Hanwha Vision Europe

Secusoft

Milestone

2N

Akuvox

ARAS

Gold-IP

Advancis

EAL

i-Pro

GFT

PG Security Systems

Add Secure

Paraat

Seris

Traka ASSA ABLOY

20face

Bydemes

Avigilon Alta

VVNL

VEB

ASIS

Seagate

JMB Groep

NIBHV

Masset Solutions

Uniview

CDVI

Top Security

Multiwacht

VBN

Regio Control Veldt

IDIS

Service Centrale Nederland

Hikvision

Trigion

Banken verscherpen coulanceregeling spoofing

4 juni 2021
Redactie
08:39

De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude bedroeg in 2020 26,7 miljoen euro. Banken hebben die schade voor meer dan 96 procent van de klanten vergoed. Vanwege de omvang van de schade wordt nu meer verantwoordelijkheid bij de klant gelegd.

Eind vorig jaar besloten de vier grootbanken om particuliere klanten die slachtoffer zijn geworden van bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing geheten, uit coulance te vergoeden. Aanleiding voor die beslissing was het feit dat er bij deze vorm van fraude misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat klanten in hun bank hebben doordat het telefoonnummer en de naam van de bank worden misbruikt. De coulanceregeling geldt dus niet voor andere vormen van fraude waarbij klanten zelf de transacties goedkeuren.

Eigen verantwoordelijkheid
Bij het uit coulance vergoeden van de schade bij bankhelpdeskfraude blijft het uitgangspunt dat klanten een eigen verantwoordelijkheid hebben. Daarom hebben banken toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre zij de schade vergoeden. Uitgangspunt is dat slachtoffers 100 procent van de schade uit coulance vergoed krijgen tenzij het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, al eerder een vergoeding heeft gehad bij de zelfde bank of als het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.

Specifieke feiten
Naast deze harde criteria kijkt de bank ook naar de specifieke feiten en omstandigheden van elke oplichtingszaak. Banken verwachten daarbij van klanten verantwoordelijk gedrag en oplettendheid. Het uitgangspunt dat banken hanteren voor (gedeeltelijke) vergoeding uit coulance is ‘redelijkheid en billijkheid.’ Zo zijn er slachtoffers die meerdere specifieke of gerichte boodschappen, waarbij ze door de bank voor fraude of fraudeurs gewaarschuwd werden, hebben genegeerd. Of slachtoffers die zonder zich vragen te stellen of contact op te nemen met de bank grote bedragen onder verdachte omstandigheden overboeken bijvoorbeeld naar meerdere buitenlandse banken. Banken kunnen bij deze omstandigheden dan besluiten om gedeeltelijk, of niet, tot coulance over te gaan.

Lees hier de Toetsingscriteria voor coulance bij bankhelpdesk fraude

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner