Beveiliging nieuws

Onze partners

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Unii

CDVI

NIBHV

2N

VVNL

Brivo

VideoGuard

OSEC

Centurion

Securitas

Multiwacht

SMC Alarmcentrale

Nenova

Paxton

Bosch Security Systems

HID

Oribi ID Solutions

Crown Security Services

NetworxConnect

20face

Hikvision

ARAS

Regio Control Veldt

EAL

Paraat

Hanwha Vision Europe

Seris

Optex

CSL

VBN

JMB Groep

Avigilon Alta

CardAccess

Eagle Eye Networks

VAIBS

IDIS

Alphatronics

Alarm Meldnet

SmartCell

Nimo Dog Security

Genetec

Akuvox

De Beveiligingsjurist

Bydemes

DZ Technologies

Eizo

Masset Solutions

SOBA

Milestone

Advancis

i-Pro

Uniview

Gold-IP

HD Security

Explicate

Dero Security Products

Top Security

SmartSD

Add Secure

Nimo Drone Security

Lobeco

Trigion

BHVcertificaat.online

Kiwa

Ajax Systems

G4S

Traka ASSA ABLOY

VEB

Service Centrale Nederland

RoSecure

Connect Security

ADI

Seagate

Sequrix

Secusoft

GFT

ASIS

Geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen

14 juni 2021
Redactie
06:51

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) heeft in 2017 een geheime campagne tegen radicalisering afgeblazen omdat er grote twijfels waren over de effectiviteit. Dat zegt Pieter-Jaap Aalbersberg in de NRC

De campagne ‘Brand Destruction‘ bestond uit video’s waarin te zien was hoe jonge moslims op het rechte pad blijven en was bedoeld om de campagnes van Islamitische Staat (IS) te ontkrachten, waarin dezelfde jongeren werden opgeroepen om een ‘heilige oorlog’ te beginnen. NRC kwam het plan op het spoor door bestudering van interne e-mails, gesprekken met betrokken en een interview met nationaal coördinator Pieter-Jaap Aalbersberg. De campagne was gebaseerd op ideeën van de Ierse psycholoog David Kenning. Volgens hem konden video’s met goede voorbeelden jongeren minder vatbaar maken voor radicalisering. Experts op het gebied van terrorismebestrijding hadden hier de nodige twijfels over. Zij noemden Kenning zelfs een ‘valse profeet’ die te weinig oog heeft voor religieuze ideologie als drijfveer. Nadat ook nog bleek dat Amsterdam aan een soortgelijke campagne werkte, waar Kenning eveneens bij betrokken was, besloot de NCTV ermee te stoppen. Men vreesde dat de video’s een potentieel afbreukrisico vormden voor het gehele preventiebeleid. Wel werd nog een video gemaakt voor jongerenwerkers, politieagenten en gemeenten. Daarin is te zien hoe IS jongeren rekruteert. Daarna heeft de NCTV volgens Aalbersberg geen campagnes meer opgezet. Er wordt hooguit nog aangesloten op bestaande initiatieven, mits die werkelijk bijdragen aan het terugdringen van radicalisering.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner