Beveiliging nieuws

Onze partners

ASIS

Oribi ID Solutions

Seagate

NetworxConnect

i-Pro

Centurion

Avigilon Alta

Crown Security Services

JMB Groep

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

Optex

Hikvision

De Beveiligingsjurist

NIBHV

RoSecure

Eagle Eye Networks

Trigion

Top Security

ASSA ABLOY

Eizo

VideoGuard

SOBA

VBN

Bydemes

Masset Solutions

Alarm Meldnet

SmartCell

Add Secure

PG Security Systems

Nimo Dog Security

Hanwha Vision Europe

SmartSD

Regio Control Veldt

2N

Alphatronics

Ajax Systems

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

Bosch Security Systems

HID

Advancis

IDIS

Brivo

Paraat

Nimo Drone Security

Service Centrale Nederland

Gold-IP

VAIBS

SMC Alarmcentrale

VVNL

MPL

Securitas

VEB

Akuvox

Paxton

OSEC

ADI

Lobeco

Uniview

Multiwacht

Nenova

Dero Security Products

GFT

20face

Explicate

Milestone

Dahua

EAL

CDVI

CSL

G4S

HD Security

ARAS

CardAccess

Sequrix

Unii

Genetec

Kiwa

Seris

Secusoft

Een op acht Nederlanders kocht bij malafide webshop

25 juni 2021
Redactie
09:03

Een op de acht Nederlanders probeerde vorig jaar iets te bestellen bij een malafide webshop. Dat blijkt uit onderzoek van creditcardmaatschappij ICS. Veelal werd na betaling niets opgestuurd of kreeg de klant een ander of een nep-product. Het gaat volgens ICS om een toename van 75 procent.

Het is tegenwoordig een fluitje van een cent om een webshop te openen. Dat hebben criminelen inmiddels ook wel door. In 2019 haalde internetautoriteit SIDN al ruim 4300 nepwinkels met een .nl-domein offline. Voor klanten is het blijkbaar nog even wennen, dat een betrouwbaar ogende webwinkel niet per definitie betrouwbaar is. Soms gaat het individuele webwinkels, maar het gebeurt ook dat webwinkels van gerenommeerde bedrijven worden nagemaakt.

Te mooi om waar te zijn
Mannen bestellen volgens ICS twee keer zo vaak producten op een nepwinkel als vrouwen. Ook jongeren (18 – 24 jaar) trappen er vaker in dan mensen van boven de 24 jaar. Het is moeilijk om werk te maken van dergelijke fraudes. De nepwinkels verdwijnen vaak weer net zo snel als ze gekomen zijn. Tegen de tijd dat een klant doorkrijgt dat hij beduveld is, is de winkel al weer onbereikbaar. De nepwinkels lokken klanten vaak met enorme kortingen op merkartikelen. Ook wordt vaak handig ingespeeld op trends. Zo kwamen de nepwinkels in het begin van de coronacrisis met mondkapjes en dergelijke en wordt nu geadverteerd met mobiele airco’s voor heel weinig geld. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook vaak, waarschuwt de creditcardmaatschappij. Het verdient sowieso aanbeveling om altijd te controleren of de webwinkel het Thuiswinkel Waarborg heeft.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

MPL

Wordt een partner