Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

20face

Nenova

Ajax Systems

Add Secure

Hanwha Vision Europe

JMB Groep

Trigion

Brivo

OSEC

Top Security

Alphatronics

SOBA

Centurion

GFT

Explicate

Avigilon Alta

SmartSD

Paxton

Traka ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

Genetec

VAIBS

RoSecure

PG Security Systems

Kiwa

Multiwacht

VEB

Securitas

Sequrix

Regio Control Veldt

2N

CDVI

Alarm Meldnet

Nimo Dog Security

Milestone

Crown Security Services

CardAccess

EAL

Gold-IP

Bydemes

Connect Security

Masset Solutions

Service Centrale Nederland

ARAS

Eagle Eye Networks

Eizo

G4S

Nimo Drone Security

CSL

SMC Alarmcentrale

IDIS

SmartCell

Paraat

De Beveiligingsjurist

Optex

DZ Technologies

VBN

Bosch Security Systems

Hikvision

Advancis

Akuvox

Secusoft

VVNL

Lobeco

NetworxConnect

HID

Dero Security Products

Unii

Seagate

HD Security

ADI

Uniview

ASIS

BHVcertificaat.online

i-Pro

Seris

VideoGuard

ASSA ABLOY

CNV wil paal en perk aan werkdruk beveiligers Schiphol

2 augustus 2021
Redactie
10:38

De werkdruk van beveiligers op luchthaven Schiphol gaat in hoog tempo alle perken te buiten. Dat zegt bestuurder Erik Maas van vakbond CNV Vakmensen. “Het werk van de beveiligers op de M-pier is eigenlijk besmettelijk en amper vol te houden. De combinatie corona en passagiershausse maken het geheel praktisch onwerkbaar en de werkdruk ontoelaatbaar hoog.”

Maas verbaast zich over het feit dat Schiphol zegt niet te weten van problemen onder de beveiligers. Volgens hem hebben zich in de voorbije weken veel beveiligers op de M-pier zich gemeld bij de bond. “Vanwege corona moeten er allemaal extra handelingen worden verricht waardoor wachttijden ontstaan. Die groep wachtende reizigers klontert min of meer samen waardoor onderling afstand houden op 1,5 meter vaak al niet lukt. Maar dus ook de beveiligers worden als het ware omcirkeld door de reizigers.”
Al te bar vindt Maas het dat Schiphol nota bene met grote displayborden de reizigers maant dichterbij elkaar te gaan staan. “De luchthaven drijft de mensen als schapen bijeen terwijl ze juist ‘verspreid in de wei’ zouden moeten staan! Om de Delta-variant zo weinig mogelijk kans te bieden.”

X-ray
Erik Maas heeft Schiphol dringend verzocht het zogenoemde remote-X-ray versneld in te voeren. Hierbij kan de beveiliger op afstand het röntgenbeeld scannen van de passagier in de scanner. Maas: “Bovendien kan dat dan zíttend, in plaats van de hele shift te moeten staan. Mijn leden melden dat ze letterlijk doodmoe worden van het de hele dag moeten staan. Schiphol moet daarom de zogenoemde sta-steunen weer herplaatsen totdat die scan-op-afstand is geregeld. Ze waren er wel, maar vermoedelijk door defecten allemaal verdwenen.”
Vanwege de reizigersdrukte is de anderhalve meterregel een probleem aan het worden in de vertrekhal. Erik Maas: “Reizigers klonteren samen. Maar de beveiligers krijgen van Schiphol-managers opdracht om dóór te werken. CNV Vakmensen wil dat Schiphol die aanpak omdraait. Niet dóórwerken maar juist pauzeren. Pauzeren totdat iedereen weer de afstandsregels respecteert. Er is immers nog altijd besmettingsgevaar.”

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner