Beveiliging nieuws

Onze partners

De Beveiligingsjurist

i-Pro

ASSA ABLOY

Explicate

Eagle Eye Networks

Masset Solutions

RoSecure

NIBHV

Alarm Meldnet

Optex

Bydemes

Nimo Dog Security

Secusoft

ASIS

VEB

Eizo

HID

Ajax Systems

Sequrix

Milestone

Kiwa

Seagate

Trigion

Regio Control Veldt

Securitas

Advancis

Hikvision

Brivo

Genetec

HD Security

CDVI

JMB Groep

PG Security Systems

ARAS

Uniview

Avigilon Alta

ADI

BHVcertificaat.online

OSEC

Nimo Drone Security

Oribi ID Solutions

Centurion

Nenova

GFT

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Unii

IDIS

Gold-IP

EAL

Crown Security Services

Paraat

G4S

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

CardAccess

Multiwacht

Top Security

Hanwha Vision Europe

SmartSD

Service Centrale Nederland

VAIBS

DZ Technologies

SmartCell

NetworxConnect

Dero Security Products

Paxton

VVNL

Lobeco

Add Secure

VideoGuard

20face

Seris

CSL

2N

VBN

SOBA

Connect Security

Akuvox

Europees barrièremodel tegen georganiseerde voertuigcriminaliteit

2 september 2021
Redactie
11:00

Voertuigcriminaliteit is steeds vaker toe te schrijven aan mobiele bendes die in heel Europa actief zijn. Om dit effectief tegen te gaan, is eerst inzicht in het fenomeen nodig. Daarom gaat het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) in samenwerking met Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy de komende tijd aan de slag met een Europees barrièremodel.

Mobiele bendes houden zich in heel Europa bezig met het stelen van motorvoertuigen of onderdelen ervan. De pakkans van deze vormen van voertuigcriminaliteit is relatief laag en de verkoop van de gestolen goederen levert criminelen veel winst op. De groei van e-commerceplatforms, met name websites met tweedehandsproducten, en bezorgdiensten heeft de handel in gestolen goederen daarnaast makkelijker gemaakt. Naast de verkoop worden de motorvoertuigen ook gebruikt bij andere illegale activiteiten van deze criminele organisaties, zoals drugshandel, wapenhandel, mensensmokkel en internationaal terrorisme.

Op Europees niveau aanpakken
De meeste Europese landen onderzoeken motorvoertuigcriminaliteit op lokaal of nationaal niveau. De criminele organisaties die zich hiermee bezighouden hebben echter een mobiel karakter, waardoor de georganiseerde voertuigcriminaliteit vrijwel alle EU-lidstaten treft. De aanpak ervan vereist daarom gezamenlijk optreden. Om voertuigcriminaliteit effectief aan te kunnen pakken, is het belangrijk meer inzicht te krijgen in de werkwijze van de criminele organisaties. De Europese Commissie heeft daarom subsidie beschikbaar gesteld om de dynamiek van georganiseerde voertuigcriminaliteit op Europees niveau te onderzoeken. Het CCV gaat hier samen met Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy mee aan de slag.

Zes nationale barrièremodellen
Het onderzoek naar georganiseerde voertuigcriminaliteit vindt plaats in zes landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië  en Bulgarije. Deze landen hebben ofwel veel te maken met voertuigcriminaliteit, ofwel met mobiele bendes. Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy analyseren de verschillende nationale markten. Samen met experts van het betreffende land ontwikkelt het CCV per land een barrièremodel. Hierbij worden de stappen om voertuigcriminaliteit te plegen in kaart gebracht. Per processtap wordt gekeken naar de gelegenheden die geboden worden, de waar te nemen signalen, de personen of organisaties die de criminaliteit faciliteren, de barrières die opgeworpen kunnen worden om georganiseerde voertuigcriminaliteit te verstoren of te voorkomen en partners die hierbij kunnen helpen. Zoals wetshandhavers, lokale en nationale overheden, Europese beleidsmakers, autofabrikanten en particuliere beveiligingsbedrijven.

Europees model
Op basis van het landenonderzoek en de nationale barrièremodellen ontwikkelen het CCV, Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy samen een Europees barrièremodel. Dit allesomvattende, grensoverschrijdende model zoomt in op de Europese dimensies van de processtappen die mobiele bendes moeten nemen. Het Europese barrièremodel moet de internationale samenwerking tussen publieke en private belanghebbenden stimuleren om georganiseerde voertuigcriminaliteit te ontwrichten en te voorkomen. Na oplevering van het model wordt de informatie ook overgedragen naar andere Europese lidstaten en vinden er 2 internationale workshops en een conferentie plaats.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner