Beveiliging nieuws

Onze partners

Bydemes

Multiwacht

Crown Security Services

Bosch Security Systems

SmartSD

Akuvox

Genetec

Nenova

Hikvision

Add Secure

BHVcertificaat.online

VAIBS

Paxton

Eizo

RoSecure

NIBHV

i-Pro

Connect Security

Regio Control Veldt

JMB Groep

Service Centrale Nederland

Unii

ARAS

GFT

Masset Solutions

CSL

Paraat

ASIS

CDVI

SMC Alarmcentrale

Milestone

Nimo Drone Security

Ajax Systems

Seris

VEB

SmartCell

Oribi ID Solutions

Uniview

Brivo

VVNL

Optex

Nimo Dog Security

HD Security

Seagate

De Beveiligingsjurist

DZ Technologies

HID

Advancis

20face

Kiwa

Dero Security Products

CardAccess

Hanwha Vision Europe

VideoGuard

Lobeco

OSEC

PG Security Systems

2N

Explicate

EAL

MPL

NetworxConnect

ADI

Top Security

Alarm Meldnet

IDIS

Securitas

Trigion

Gold-IP

Alphatronics

G4S

Avigilon Alta

Secusoft

ASSA ABLOY

Eagle Eye Networks

Centurion

Traka ASSA ABLOY

SOBA

Sequrix

VBN

Schadevergoeding na datalek bijna onmogelijk

3 september 2021
Redactie
06:30

Als een bedrijf of instantie gehackt wordt, kunnen persoonsgegevens worden gestolen. Voor slachtoffers kan dat vergaande consequenties hebben, zoals identiteitsfraude. Helaas is het voor slachtoffers nauwelijks mogelijk de schade te verhalen, aldus dr. Tim Walree, die op dit onderwerp promoveerde.

Op het Darkweb is een levendige handel in gestolen persoonsgegevens. Criminelen kunnen deze gebruiken om fraude te plegen, zich als een ander voor te doen en op naam van slachtoffers huurcontracten afsluiten om bijvoorbeeld een drugslaboratorium te huisvesten. Het is al meerdere keren gebeurd dat slachtoffers daar ernstige consequenties van ondervonden, terwijl het lekken van hun gegevens buiten hun schuld was gebeurd. De schade verhalen op het bedrijf of de instantie waar het datalek plaatsvond, is zo goed als onmogelijk, aldus Walree. Dat komt vooral omdat het moeilijk te bewijzen is hoe groot de daadwerkelijk geleden schade is, zo vertelt hij tegenover NU.nl. Voor concrete schade is nog wel een vergoeding te eisen, maar de grootste schade is vaak van immateriële aard en dat is lastig te onderbouwen. Te denken valt aan ergernis en onzekerheid, die kunnen leiden tot verminderd functioneren in de samenleving en op het werk. Alleen bij misbruik van medische gegevens wil een rechter volgens Walree nog wel eens meegaand zijn met het slachtoffer.

Banken
Daarnaast worden ook banken steeds terughoudender met het compenseren van slachtoffers van phishing en andere vormen van digitale fraude. Wie zelf geld overmaakt naar een fraudeur hoeft in de regel niet op een schadevergoeding te rekenen. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker door met name ouderen die denken door hun bank gebeld te worden met de waarschuwing dat hun rekening mogelijk gehackt is en het geld snel ‘veilig’ gesteld moet worden. Verder kan het lang duren voordat gestolen persoonsgegevens misbruikt worden en dan is het voor het slachtoffer moeilijk om het verband aan te tonen tussen de gegevensdiefstal en de geleden schade. Walree pleit ervoor dat rechters sneller een schadevergoeding toekennen als persoonsgegevens door een datalek in verkeerde handen vallen. Mogelijk gaat een uitspraak van het Europese Hof binnenkort tot een doorbraak leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner