Beveiliging nieuws

Onze partners

Bydemes

2N

ASIS

GFT

Explicate

VVNL

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

NetworxConnect

Bosch Security Systems

OSEC

CDVI

Nimo Dog Security

Secusoft

Genetec

Connect Security

SMC Alarmcentrale

Uniview

Akuvox

SmartSD

Multiwacht

JMB Groep

Service Centrale Nederland

ADI

De Beveiligingsjurist

Sequrix

Dero Security Products

HID

Milestone

Alarm Meldnet

Unii

Nenova

Gold-IP

SmartCell

Paxton

Seris

Ajax Systems

Crown Security Services

VBN

Seagate

IDIS

Traka ASSA ABLOY

CardAccess

Add Secure

DZ Technologies

ASSA ABLOY

Securitas

Alphatronics

Nimo Drone Security

NIBHV

BHVcertificaat.online

G4S

20face

VAIBS

Masset Solutions

VideoGuard

Lobeco

Hikvision

Paraat

Eizo

Trigion

Advancis

VEB

Centurion

Top Security

PG Security Systems

Brivo

Oribi ID Solutions

HD Security

ARAS

RoSecure

SOBA

Hanwha Vision Europe

Kiwa

Regio Control Veldt

CSL

Optex

i-Pro

EAL

Luchtvaart veiliger geworden door 9/11

11 september 2021
Redactie
07:53

De eerste dagen na de aanslagen in de Verenigde Staten, precies 20 jaar geleden, nam Schiphol 60.000 nagelschaartjes in beslag. Dat zegt oud-directeur Gerlach Cerfontaine tegenover nu.nl. Het was volgens hem ‘schieten met hagel’, maar uiteindelijk is door alle extra maatregelen het vliegen wel een stuk veiliger geworden.

Cerfontaine was directeur van Schiphol toen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten drie aanslagen met verkeersvliegtuigen werden gepleegd. Hij besefte meteen dat deze gebeurtenissen de luchtvaart radicaal zouden veranderen. Onmiddellijk werd de beveiliging tot een maximaal niveau opgeschroefd. En ook al zijn veel maatregelen inmiddels afgeschaald, de controle is er niet minder streng om geworden. Er is betere apparatuur gekomen, waardoor bijvoorbeeld niet meer de schoenen uitgetrokken hoeven te worden en vloeistoffen in de handbagage mogen blijven zitten.

Hele beveiliging veranderd
9/11 heeft volgens de oud-directeur van Schiphol de hele beveiliging op luchthavens veranderd. De beveiliging is vooral verder naar voren geschoven, hoewel die bij Schiphol nog niet aan de ‘buitenschil’ plaatsvindt, zoals bij sommige andere luchthavens. Dat zou het risico alleen maar verplaatsen, is de opvatting in Nederland. In plaats daarvan is profilering ingevoerd. Marechaussee en andere veiligheidsfunctionarissen observeren het publiek en handelen als zij afwijkend gedrag signaleren. Daarnaast vindt veel meer data-uitwisseling plaats tussen marechaussee, politie, Schiphol, luchtvaartmaatschappijen en andere betrokkenen. Vooral dat laatste heeft veel risico’s aan het licht gebracht, aldus Cerfontaine. Inmiddels investeert Schiphol in nieuwe scanapparatuur die het ongemak voor reizigers verder moet verkleinen, zonder dat concessies aan de veiligheid worden gedaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner