Beveiliging nieuws

Onze partners

ASIS

Top Security

Eagle Eye Networks

Dero Security Products

Eizo

Nimo Dog Security

G4S

20face

Centurion

Milestone

Uniview

DZ Technologies

JMB Groep

SmartCell

Seagate

Securitas

ADI

Nenova

Avigilon Alta

ARAS

PG Security Systems

Advancis

Gold-IP

Genetec

Nimo Drone Security

VVNL

HD Security

Seris

Regio Control Veldt

Alphatronics

Unii

SOBA

Lobeco

Paraat

BHVcertificaat.online

RoSecure

NetworxConnect

VideoGuard

ASSA ABLOY

NIBHV

Bosch Security Systems

VAIBS

2N

Paxton

CSL

CDVI

Optex

De Beveiligingsjurist

Bydemes

Masset Solutions

GFT

SmartSD

Brivo

VEB

Alarm Meldnet

CardAccess

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

VBN

Trigion

OSEC

Oribi ID Solutions

EAL

Crown Security Services

Secusoft

Multiwacht

Sequrix

Traka ASSA ABLOY

IDIS

Hikvision

i-Pro

Kiwa

Akuvox

Connect Security

HID

Ajax Systems

Hanwha Vision Europe

Explicate

Add Secure

Zorgen over nieuwe wet over laadpalen in garages

17 oktober 2021
Redactie
17:32

Eigenaren van een flat kunnen binnenkort eisen dat er een laadpaal in de ondergrondse parkeergarage komt. Vanwege het brandgevaar zijn veel Verenigingen van Eigenaren daar erg ongerust over, zo blijkt uit een onderzoek door tv-programma Kassa. Zij zien namelijk geen kans om de garages voldoende brandveilig te maken.

Het gaat om het Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s. Dit wordt momenteel uitgewerkt in een Algemene maatregel van Bestuur (AmvB). Daarin komen ook brandveiligheidsvoorschriften te staan waaraan bewoners zich moeten houden. Het is volgens Kassa echter onduidelijk welke eisen daar precies in komen te staan en of die wel uitvoerbaar zijn.

Korte termijn
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vindt dat elektrische voertuigen met een storing, of mogelijke beschadiging niet in de garage mogen staan. Laadpunten moeten bij voorkeur bij de uitgang van parkeergarages worden ingericht, zodat de brandweer makkelijker bij een brandend voertuig kan komen. Dit is echter een maatregel voor de korte termijn, omdat verwacht wordt dat rond 2030 al een derde van het wagenpark elektrisch zal zijn. Op dit moment komen laadpalen her en der in de garages te staan, omdat deze horen bij de gereserveerde parkeerplaats van de betreffende bewoner.

Kosten
Parkeergarages van 1000m² en groter behoren een sprinkerinstallatie te hebben, maar het is niet duidelijk of daarmee een brand in een elektrische auto bestreden kan worden. De VvE’s maken zich intussen ook zorgen over de kosten die de nieuwe wet met zich mee gaat brengen. Veelal zullen bouwkundige aanpassingen nodig zijn. Bewoners zonder elektrische auto zullen niet bereid zijn daar aan mee te betalen. De VvE’s zien liever meer laadpunten op straat, zodat elektrische auto’s niet onder de woningen opgeladen hoeven te worden. Gemeenten werken hier echter niet snel aan mee. Zij vinden dat de bewoners gebruik moeten maken van de inpandige garage, als die er is. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid gaat gemeenten adviseren hier soepeler mee om te gaan. Het IFV vindt ook dat VvE’s moeten kunnen besluiten of er laadpalen in de garage komen of niet.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner