Beveiliging nieuws

Onze partners

EAL

Seagate

VVNL

ADI

Securitas

Centurion

Nimo Drone Security

SmartCell

ARAS

ASIS

Eagle Eye Networks

Eizo

VAIBS

PG Security Systems

Optex

GFT

Hanwha Vision Europe

2N

G4S

MPL

JMB Groep

Service Centrale Nederland

De Beveiligingsjurist

Hikvision

Paxton

Kiwa

Trigion

Genetec

Traka ASSA ABLOY

ASSA ABLOY

Gold-IP

VideoGuard

DZ Technologies

CDVI

Regio Control Veldt

VBN

Unii

OSEC

Nenova

Akuvox

NIBHV

Lobeco

Nimo Dog Security

Multiwacht

i-Pro

Masset Solutions

Bydemes

Brivo

Milestone

Crown Security Services

NetworxConnect

HD Security

Oribi ID Solutions

Explicate

20face

Avigilon Alta

RoSecure

SmartSD

HID

Bosch Security Systems

Ajax Systems

Connect Security

Paraat

Alphatronics

Alarm Meldnet

Sequrix

SOBA

CardAccess

VEB

Uniview

IDIS

CSL

Advancis

BHVcertificaat.online

Secusoft

Add Secure

Seris

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

Top Security

Bankcliënten hebben liever meer veiligheid dan gemak

8 januari 2022
Redactie
12:43

Uit een door de Consumentenbond uitgevoerde enquête blijkt dat mensen goede beveiliging belangrijker vinden dan gemak bij het overboeken van geld. Zeker als het gaat om grote bedragen naar een onbekende rekening. De Consumenten roept de banken op om dit in orde te maken.

De enquête is uitgevoerd onder ruim 8000 consumenten. 89 procent van hen vindt dat de banken het overboeken van grote bedragen naar onbekende rekeningen moeilijker moeten maken. Dit om oplichting via onder andere WhatsApp en spoofing moeilijker te maken. De afgelopen jaren zijn ook veel mensen het slachtoffer geworden van helpdeskfraude. Daarbij wordt het slachtoffer bijvoorbeeld gebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker en die adviseert om geld over te boeken naar een beveiligde rekening omdat de normale rekening gehackt zou zijn. Alleen al deze vorm van fraude zou zo’n 44 miljoen euro schade hebben opgeleverd.

Maatregelen
ING, Volksbank en Triodos Bank hebben inmiddels ter bescherming van hun klanten een wachttijd van enkele uren ingebouwd om de overboeklimiet te verhogen. Het heeft dan geen zin meer als de fraudeurs hun slachtoffer tijdens een telefoongesprek onder druk zetten. ABN AMRO en KNAB hebben die maatregel nog niet getroffen. Klanten kunnen dan voor 250.000, respectievelijk 50.000 euro het schip in gaan. Tijdens de enquête legde de Consumentenbond de deelnemers een aantal mogelijkheden voor betere beveiliging voor. 62 procent is voorstander van een tussenrekening, waarop grote bedragen tijdelijk worden vastgehouden, totdat zeker is dat de begunstigde te vertrouwen is. Ruim 40 procent wil een wachttijd bij overboekingen boven een bepaald bedrag en/of naar een onbekende rekening.
Volgens directeur Sandra Molenaar kunnen de banken dit signaal van consumenten niet negeren. Banken verlangen optimale oplettendheid en voorzichtigheid van hun klanten, maar hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Ze moeten daarom de optimale voorwaarden creëren zodat hun klanten veilig kunnen bankieren, aldus Molenaar.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner