Beveiliging nieuws

Onze partners

HID

Paraat

i-Pro

Nimo Drone Security

Seris

Alarm Meldnet

Masset Solutions

Bydemes

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Secusoft

Genetec

CDVI

NIBHV

ASIS

Seagate

VAIBS

MPL

20face

Eizo

VEB

ASSA ABLOY

Sequrix

Paxton

Uniview

Multiwacht

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

PG Security Systems

CSL

SOBA

RoSecure

Lobeco

Gold-IP

CardAccess

Alphatronics

Unii

BHVcertificaat.online

Securitas

Crown Security Services

Explicate

VBN

EAL

Advancis

Centurion

Dero Security Products

Connect Security

OSEC

Brivo

Milestone

ADI

Kiwa

Eagle Eye Networks

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

2N

JMB Groep

G4S

Nimo Dog Security

SmartCell

HD Security

Ajax Systems

Add Secure

GFT

VVNL

SMC Alarmcentrale

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

Top Security

ARAS

Akuvox

IDIS

Nenova

SmartSD

NetworxConnect

Trigion

Hikvision

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

Optex

Elektrische auto’s minder vaak in brand dan conventionele auto’s

10 januari 2022
Redactie
09:41

In 2021 is in 55 elektrische auto’s brand ontstaan. Dat is 1,3 procent van het totaal aantal autobranden (4753), terwijl 4 procent van alle auto’s elektrisch zijn. Dit blijkt uit cijfers van het Instituut Fysieke Veiligheid. Wel zijn elektrische auto’s veel moeilijker te blussen dan auto’s op fossiele brandstof.

Het afgelopen jaar ontstond veel ongerustheid over het brandgevaar van elektrische auto’s. Er gingen zelfs stemmen op om het opladen van de accu’s te verbieden in parkeergarages of om in ieder geval alleen laadpunten bij de uitgang te plaatsen. De brandweer kan het brandende voertuig dan makkelijker naar buiten slepen. Dergelijke maatregelen zijn echter niet vol te houden, omdat het aandeel elektrische auto’s de komende jaren snel zal stijgen. Daarom wordt gewerkt aan nieuwe brandveiligheidseisen voor parkeergarages met laadpunten.

Verschillen in brandoorzaken en brandverloop
De statistiek wil niet zeggen dat elektrische auto’s brandveiliger zijn dan brandstofauto’s. Wel zijn er grote verschillen in de oorzaken en het brandverloop. Afgezien van brandstichting, ontstaat brand in een brandstofauto meestal door overbelasting van de motor. Dus tijdens het rijden. In een elektrische auto vormen de accu’s het gevaar. Vooral tijdens het laden. Dat laden gebeurt meestal zonder toezicht, waardoor een brand laat wordt opgemerkt. Blussen is dan praktisch niet meer mogelijk, omdat zich in de accu’s een enorme hitte ontwikkelt, terwijl het bluswater wordt tegengehouden door de behuizing. Een gebluste auto kan dus zo weer opnieuw in brand vliegen. Daarom worden elektrische auto’s na een brand soms enkele dagen ondergedompeld in een grote bak met water voordat zij naar de sloper gaan. Steeds vaker wordt gebruik gemaakt van containers, waarin het zuurstofpercentage wordt verlaagd om ontbranding tegen te gaan.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner