Beveiliging nieuws

Onze partners

VEB

Genetec

Trigion

Nimo Drone Security

SOBA

VAIBS

Hikvision

Kiwa

Seris

Securitas

Secusoft

GFT

SmartCell

Gold-IP

Bosch Security Systems

Alphatronics

De Beveiligingsjurist

CardAccess

VideoGuard

Akuvox

G4S

CDVI

Nenova

SMC Alarmcentrale

Nimo Dog Security

Unii

NetworxConnect

i-Pro

Advancis

Masset Solutions

Multiwacht

Dero Security Products

HID

Oribi ID Solutions

HD Security

Uniview

Lobeco

Alarm Meldnet

VVNL

Explicate

20face

EAL

ADI

Brivo

VBN

ASIS

NIBHV

Optex

Regio Control Veldt

Bydemes

Crown Security Services

Hanwha Vision Europe

Sequrix

Centurion

IDIS

Eagle Eye Networks

CSL

Traka ASSA ABLOY

Ajax Systems

Service Centrale Nederland

Top Security

BHVcertificaat.online

Milestone

2N

Eizo

ASSA ABLOY

Paraat

SmartSD

JMB Groep

Connect Security

OSEC

PG Security Systems

Avigilon Alta

Paxton

Add Secure

DZ Technologies

Seagate

ARAS

MPL

RoSecure

In 2021 voor bijna 47 miljoen euro aan fraude gemeld

31 januari 2022
Redactie
07:58

Afgelopen jaar werd voor bijna 47 miljoen euro aan schade door fraude gemeld bij de Fraudehelpdesk. In 2020 was dit nog ruim 41 miljoen. In totaal ontving de Fraudehelpdesk in 2021 ongeveer 530.000 meldingen via het callcenter, de online meldformulieren en de geautomatiseerde valse-e-mailcheck.

Wat in 2021 het meest opviel was de toename van het aantal meldingen over frauduleuze online aan- en verkopen (een stijging van ruim 25 procent ten opzichte van 2020), het hoge schadebedrag door beleggingsfraude (ruim 19 miljoen euro, een toename van 45 procent ten opzichte van 2020) en een forse toename van gevallen waarbij melders de dupe bleken van meerdere fraudevormen (ruim 2.000 procent ten opzichte van 2020).
De laatste maanden van 2021 zag de Fraudehelpdesk een explosie aan meldingen over geautomatiseerde telefoontjes, zogenaamd van de politie of de Hoge Raad der Nederlanden. Van de 1,5 miljoen website-bezoekers in 2021 zochten ongeveer 200.000 bezoekers naar informatie hierover.

Drie top 3’s
Wat betreft de aantallen zijn er wat de fraudevormen betreft drie top-3’s voor 2021. In de categorie meldingen gaat het om cybercrime (hacken, phishing, computervredebreuk, malware), identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag) en handelsplaats/webwinkelfraude.
In de categorie slachtoffers met financiële schade staat handelsplaats/webwinkelfraude bovenaan, gevolgd door identiteitsfraude (vooral WhatsApp-hulpvraag) en voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen, waaronder datingfraude en valse leningen).
De categorie schadebedragen tot slot wordt aangevoerd door beleggingsfraude, voorschotfraude (alles waarbij mensen geld moeten ‘voorschieten’ om iets te kunnen ontvangen) en identiteitsfraude Rechtspersonen (waaronder misbruik van een bedrijfsnaam).

Advies
“Over het algemeen geldt: een gezond wantrouwen is cruciaal, dus blijf alert bij klikken op links, gegevens verstrekken en betalingen doen”, waarschuwt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk. “Onthoud dat iedereen zich via internet en telefoon kan voordoen als een ander persoon of bedrijf. Maak daarom nooit geld over op basis van een tekstbericht of telefoontje, maar zorg dat je zeker weet met wie je te maken hebt: bel en voer een écht gesprek met het appende ‘familielid’ dat om geld vraagt, neem contact op met de bank of andere organisatie en controleer of je écht geld schuldig bent, ergens moet inloggen of geld overmaken. Voor ondernemers geldt ook: bespreek fraude binnen het bedrijf, licht medewerkers in over de risico’s en zorg voor een goede e-mailbeveiliging. Wees altijd terughoudend met het plaatsen van (bedrijfs)gegevens online.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner