Beveiliging nieuws

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Brivo

Ajax Systems

IDIS

Unii

Hikvision

Securitas

Lobeco

Nimo Drone Security

HID

Nenova

NIBHV

Add Secure

Seagate

Dero Security Products

G4S

CardAccess

Alphatronics

Genetec

Oribi ID Solutions

VideoGuard

CSL

Advancis

Service Centrale Nederland

Paraat

HD Security

Gold-IP

20face

GFT

Eagle Eye Networks

Centurion

Explicate

Paxton

Seris

ARAS

De Beveiligingsjurist

VVNL

Nimo Dog Security

Akuvox

Uniview

BHVcertificaat.online

2N

Top Security

OSEC

SOBA

DZ Technologies

Multiwacht

Crown Security Services

SmartCell

Bydemes

Secusoft

VAIBS

Sequrix

Eizo

RoSecure

Alarm Meldnet

ASSA ABLOY

Trigion

PG Security Systems

Regio Control Veldt

NetworxConnect

SmartSD

VEB

ASIS

Traka ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Masset Solutions

i-Pro

JMB Groep

Connect Security

VBN

Kiwa

CDVI

ADI

Optex

SMC Alarmcentrale

Milestone

EAL

Bosch Security Systems

Fraude verdrievoudigd in eerste periode 2022

22 februari 2022
Redactie
14:27

In de eerste 6 weken van dit jaar is bij de Fraudehelpdesk al voor ruim 10,5 miljoen euro aan schade gemeld. Over diezelfde periode in 2021 was dat nog ruim 3 miljoen. De meeste schade wordt gemeld door misbruik van een bedrijfsnaam. Het gaat dan onder meer om CEO-fraude en neptelefoontjes namens de bank.
Bij een neptelefoontje namens de bank worden mensen opgebeld door iemand die zich voordoet als bankmedewerker maar dat niet is. Vaak is in de display van de ontvangende telefoon een bestaand telefoonnummer van de bank zichtbaar. Dat betekent dat er gebruik gemaakt is van een techniek die ‘spoofing’ heet. Met name ouderen worden slachtoffer van deze truc. Vaak raken zij al hun (spaar)geld kwijt.

Digitale dreiging
Volgens de nepbankmedewerker is er sprake een digitale dreiging of fraude. Degene die wordt gebeld moet al zijn of haar geld daarom overmaken naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om ‘kluisrekeningen’, ‘veilige rekeningen’ of een variant daarop. In een enkel geval wordt naar inloggegevens gevraagd.
Soms weet de ‘bankmedewerker’ precies wat het huidige banksaldo en de laatste transacties zijn. In dat geval hebben de oplichters zichzelf mogelijk al toegang verschaft tot de bankrekening, bijvoorbeeld door phishing via een nep-betaallink. Zo weten ze precies hoe een bankrekening er op dat moment uitziet.

Enorm schrijnend
“Dit is echt enorm schrijnend”, zegt directeur Marloes Kolthof. “Met name ouderen zien hun vaak moeizaam bij elkaar gespaarde centen in rook opgaan. Het kan gaan om behoorlijke bedragen. Soms om tienduizenden euro’s, maar voor iemand met alleen een AOW is 100 euro al te veel. Wij zouden graag veel meer middelen inzetten om ook deze kwetsbare doelgroep weerbaarder te maken. Maar daarvoor hebben we wel meer geld nodig, en nu zien we onze jaarlijkse subsidiebijdrage juist krimpen. Wat ons betreft moet er veel meer geld naar preventie. Dat scheelt uiteindelijk niet alleen veel geld, maar vooral heel veel leed onder met name ouderen.”

Advies
Een bank zal hun klanten nooit via telefoon, sms of e-mail benaderen met het verzoek geld over te boeken of inloggegevens of pincode te delen. ‘Kluisrekeningen’ of ‘veilige rekeningen’ bestaan niet. Als de bank denkt dat fraudeurs werkelijk toegang hebben tot iemand bankrekening, zullen zij die rekening zelf blokkeren en daarna contact opnemen. De klant hoeft hier zelf niets voor te doen. Maak dus nooit op basis van een telefoontje of tekstbericht geld over, benadrukt de Fraudehelpdesk. Wie twijfelt kan beter zelf de bank bellen via het bekende nummer.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner