Beveiliging nieuws

Onze partners

BHVcertificaat.online

MPL

Nenova

SmartCell

i-Pro

Paraat

Avigilon Alta

Sequrix

CardAccess

Kiwa

Crown Security Services

PG Security Systems

Multiwacht

VAIBS

Masset Solutions

Lobeco

Akuvox

Bosch Security Systems

VVNL

IDIS

Alphatronics

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

20face

ADI

Hikvision

SOBA

Paxton

ARAS

ASIS

Optex

SMC Alarmcentrale

Unii

Trigion

HID

VEB

Oribi ID Solutions

Seagate

Uniview

Genetec

Regio Control Veldt

RoSecure

VBN

Alarm Meldnet

Eizo

NIBHV

Milestone

Secusoft

JMB Groep

OSEC

CSL

Top Security

Explicate

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Ajax Systems

EAL

GFT

Seris

CDVI

Eagle Eye Networks

De Beveiligingsjurist

G4S

HD Security

NetworxConnect

2N

Brivo

Centurion

Hanwha Vision Europe

Advancis

Traka ASSA ABLOY

Add Secure

Gold-IP

Connect Security

Bydemes

Dero Security Products

Securitas

VideoGuard

DZ Technologies

SmartSD

NS wil hoofdconducteurs boa-status afnemen

19 maart 2022
Redactie
08:19

De NS vindt het niet langer nodig dat de 2800 hoofdconducteurs een boa-status hebben. Het personeel deelt deze mening. Het heeft ieders voorkeur als bij problemen de 700 medewerkers tellende afdeling Veiligheid & Service in actie komt. Die heeft dan wel uitbreiding van het aantal mensen en bevoegdheden nodig.

Hoofdconducteurs moeten nu een 11 weken durende opleiding volgen, waarna zij de boa-status krijgen. Zij zijn dan bevoegd om boetes uit te schrijven en mensen staande te houden. In de praktijk wordt van die bevoegdheid echter weinig gebruik gemaakt, vanwege de agressie die daarbij vaak ontstaat. Daarom wil de NS af van de boa-plicht, die ook voor veel mensen reden zou zijn om geen hoofdconducteur te willen worden. Die plicht zou ook niet langer nodig zijn, omdat er inmiddels een complete afdeling Veiligheid & Service is opgetuigd en vrijwel overal toegangspoortjes en cameratoezicht zijn ingevoerd. De 700 medewerkers van Veiligheid & Service hebben en houden wel hun boa-status.

Andere veiligheidsmaatregelen nodig
Vakbond FNV vindt dat het afnemen van de boa-status wel gepaard moet gaan met andere veiligheidsmaatregelen. Zo moeten hoofdconducteurs sneller hulp kunnen krijgen van Veiligheid & Service. Die afdeling zal daarom uitgebreid moeten worden. Ook hebben de veiligheidsmedewerkers volgens FNV meer bevoegdheden nodig. NS is daarover in overleg met het ministerie van Justitie & Veiligheid. Zo mogen de medewerkers bij een aanhouding nu wel naar de identiteit van een persoon vragen, maar is de politie nodig om die identiteit te controleren. Verder wil NS dat medewerkers in internationale treinen ook in België en Duitsland kunnen optreden.
Vorig jaar kreeg NS 744 meldingen van agressie tegen het personeel. Een jaar eerder ging het nog om 661 meldingen. De medewerkers van Veiligheid & Service moesten ruim 3 miljoen keer in actie komen, tegen 2,5 miljoen keer in 2020. 186 NS-medewerkers liepen letsel op als gevolg van agressie.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

MPL

Seagate

Wordt een partner