Beveiliging nieuws

Onze partners

MPL

CDVI

Lobeco

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Optex

2N

SOBA

Dahua

Crown Security Services

OSEC

Genetec

DZ Technologies

ASIS

ADI

Traka ASSA ABLOY

ARAS

VEB

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

VBN

Multiwacht

VAIBS

Service Centrale Nederland

Nimo Dog Security

HD Security

Eizo

Ajax Systems

Secusoft

Alarm Meldnet

i-Pro

BHVcertificaat.online

CSL

CardAccess

Unii

Hanwha Vision Europe

Bydemes

NIBHV

ASSA ABLOY

Top Security

Bosch Security Systems

Seris

Add Secure

EAL

Eagle Eye Networks

Paraat

Nenova

Paxton

20face

Advancis

NetworxConnect

RoSecure

HID

Milestone

SmartCell

Kiwa

Sequrix

Uniview

Explicate

Nimo Drone Security

GFT

IDIS

Masset Solutions

SmartSD

Avigilon Alta

Hikvision

Brivo

VVNL

Oribi ID Solutions

Trigion

Akuvox

Centurion

JMB Groep

Securitas

Seagate

VideoGuard

G4S

Connect Security

PG Security Systems

Regio Control Veldt

Alphatronics

Verplichting om updates digitale producten en diensten te leveren

29 april 2022
Redactie
15:46

Verkopers zijn nu wettelijk verplicht om digitale apparaten en diensten werkend en veilig te houden. Consumenten hebben bij de aankoop van slimme apparaten zoals smart tv’s en horloges, printers, camera’s en babyfoons nu recht op software- en beveiligingsupdates.

Hetzelfde geldt bij de aanschaf van bijvoorbeeld games of apps en voor streamingdiensten. Ook krijgt de consument meer bescherming als het gekochte product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen. De Eerste Kamer stemde eerder in met de wetswijziging op voorstel van ministers Franc Weerwind (Rechtsbescherming) en Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat). Europese richtlijnen over de verkoop van goederen en levering van digitale inhoud en diensten zijn nu omgezet in Nederlands recht. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de regels.

Proportionaliteit
Hoe lang verkopers verplichte updates aan consumenten moeten geven, is geregeld op basis van proportionaliteit: dus wat redelijk is voor een consument. Bij een duurder product zoals een slimme wasmachine mag je langer updates verwachten, dan bijvoorbeeld bij de aankoop van een digitaal spelletje op je telefoon.
Het recht op updates is niet de enige verbetering voor de consument. De gewijzigde wet regelt ook dat de duur van de zogenoemde omkering van de bewijslast wordt verlengd van 6 maanden naar 1 jaar. De bewijslast ligt bij de verkoper en niet bij de consument. Koopt iemand bijvoorbeeld een smartphone en krijgt diegene binnen een jaar een probleem met het toestel dan moet de verkoper aantonen dat de smartphone bij levering in orde was en de consument het probleem heeft veroorzaakt. Hiermee staat de consument sterker.

Redelijke verwachtingen van een koop
De nieuwe wet vereist dat het gekochte digitale product vanaf de levering moet voldoen aan wat de consument in redelijkheid mocht verwachten. Als dat niet het geval is moet de verkoper of handelaar alsnog de overeenkomst nakomen door het gebrek te repareren of een vervangend product te regelen. Is dat niet mogelijk dan kan hij de prijs verminderen of kan de consument de overeenkomst ontbinden, waarmee hij het aankoopbedrag terug krijgt.
De wetswijziging sluit aan bij de overheidscampagne Doe je updates. Uit onderzoek van het ministerie van EZK blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders slimme apparaten niet updatet, omdat zij daar geen tijd voor hebben of omdat zij het gedoe vinden. Daarmee zijn ze kwetsbaar voor internetcriminelen. Daarom roept de campagne op om slimme apparaten in huis direct te updaten en geeft daarover tips via https://www.doejeupdates.nl.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner