Beveiliging nieuws

Onze partners

SMC Alarmcentrale

JMB Groep

Alphatronics

DZ Technologies

HD Security

VBN

Kiwa

EAL

Hikvision

Advancis

PG Security Systems

ADI

Seagate

Ajax Systems

Bydemes

HID

CSL

Akuvox

NetworxConnect

VideoGuard

Masset Solutions

Oribi ID Solutions

20face

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

Genetec

Dero Security Products

BHVcertificaat.online

CDVI

i-Pro

Paxton

Securitas

Regio Control Veldt

De Beveiligingsjurist

Lobeco

ARAS

Paraat

Centurion

RoSecure

MPL

IDIS

SOBA

OSEC

Nimo Dog Security

VVNL

VAIBS

G4S

ASIS

Optex

SmartSD

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

Hanwha Vision Europe

SmartCell

Secusoft

2N

ASSA ABLOY

CardAccess

Sequrix

Eizo

Nenova

Brivo

NIBHV

Service Centrale Nederland

Trigion

Uniview

Seris

Add Secure

Top Security

VEB

Avigilon Alta

GFT

Unii

Gold-IP

Multiwacht

Nimo Drone Security

Eagle Eye Networks

Explicate

Crown Security Services

Milestone

Schiphol wil deel beveiligers vervangen door nieuwe techniek

19 mei 2022
Redactie
06:04

Om het tekort aan beveiligers te verminderen, is Schiphol op zoek naar technologie waarmee minder personeel nodig is om passagiers te controleren. De luchthaven heeft daarom een besloten aanbesteding uitgeschreven voor leveranciers van dergelijke systemen, zo schrijft Trouw.

Het gaat nog wel even duren voordat de nieuwe technologie geïmplementeerd wordt. Schiphol denkt aan 2025. Het is de vraag of de tekorten aan beveiligers dan nog steeds aan de orde zijn. Het huidige probleem is ontstaan door de coronacrisis. Doordat veel minder gevlogen werd, moesten onder andere beveiligers op zoek naar ander werk. Nu zij dat gevonden hebben, willen zij niet meer terug naar Schiphol. De beveiligers die de luchthaven nog over heeft, kunnen de enorme vakantiepieken niet aan.

Arbeidsintensief
De passagierscontrole is nu nog behoorlijk arbeidsintensief. Per security-lane zijn al gauw vijf medewerkers nodig. Er is inmiddels technologie te koop die het fouilleren in de meeste gevallen onnodig maakt. Er wordt ook al mee geëxperimenteerd op de luchthaven, maar de systemen zijn nog niet zo veilig bevonden, dat beveiligers achterwege gelaten kunnen worden. Een andere innovatie zijn intelligente x-ray-scanners, die automatisch op verboden voorwerpen in de handbagage reageren. Met dergelijke technologie kunnen twee beveiligers tien scanners beheren. Nu zijn nog voor elke scanner twee beveiligers nodig. In de nieuwe situatie hoeven de beveiligers alleen nog in actie te komen als er verboden voorwerpen worden aangetroffen. Iets wat overigens vaak voorkomt, bijvoorbeeld doordat passagiers vergeten een fles water uit de tas te halen. Een bijkomend voordeel van de nieuwe scanstraten is dat veel minder fysiek contact nodig is tussen passagiers en beveiligers.

Testopstellingen
Schiphol heeft al een aantal leveranciers op het oog. Daarom is een besloten aanbesteding uitgeschreven. Dit mag omdat het om de beveiliging van vitale infrastructuur gaat, waarbij het onwenselijk is dat bepaalde informatie openbaar wordt gemaakt, zoals bij een openbare Europese aanbesteding. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op de luchthaven een testopstelling plaatsen. Op basis van de resultaten wordt de meest geschikte oplossing gekozen. Dat zal rond 2025 gebeuren. De vakbonden zien liever dat de arbeidsvoorwaarden van beveiligers worden verbeterd. Dan verdwijnt het tekort aan personeel vanzelf. De reiswereld vindt dat Schiphol zelf weer beveiligers in dienst moet nemen, maar gezien de sterk wisselende vraag is het niet waarschijnlijk dat de luchthaven gehoor geeft aan dat voorstel.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

MPL

Suricat

Seagate

Wordt een partner