Beveiliging nieuws

Onze partners

Secusoft

CSL

Brivo

VideoGuard

BHVcertificaat.online

Traka ASSA ABLOY

Seris

Oribi ID Solutions

HID

Sequrix

IDIS

VBN

Uniview

Crown Security Services

CDVI

Masset Solutions

Ajax Systems

Centurion

Akuvox

MPL

Nimo Dog Security

JMB Groep

GFT

ARAS

Top Security

Nenova

Connect Security

Gold-IP

PG Security Systems

VVNL

Paxton

OSEC

Service Centrale Nederland

SMC Alarmcentrale

Dero Security Products

Unii

Bydemes

Nimo Drone Security

NetworxConnect

VAIBS

Multiwacht

Genetec

Eizo

Hanwha Vision Europe

Bosch Security Systems

Regio Control Veldt

2N

SmartSD

Seagate

Explicate

20face

Securitas

Add Secure

VEB

Trigion

ASSA ABLOY

DZ Technologies

Kiwa

Optex

i-Pro

SOBA

EAL

Avigilon Alta

Milestone

CardAccess

Hikvision

Lobeco

HD Security

Advancis

Alarm Meldnet

NIBHV

De Beveiligingsjurist

ASIS

Eagle Eye Networks

RoSecure

ADI

SmartCell

Alphatronics

G4S

Paraat

De krokodillentranen van FNV en CNV

25 mei 2022
Redactie
15:41

Tekorten in de beveiliging houden de media en reizigers op Schiphol stevig in de greep. Het actiemiddel ligt voor de zoveelste keer op tafel. Veel tamtam zonder enige visie op enige structurele oplossing, vindt Leon Vincken van brancheorganisatie VBe NL.Hij pleit voor samenwerking, in plaats van strijd.

Het vak beveiliger wordt weggezet als zwaar, eentonig en met te hoge werkbelasting voor let op: té lage lonen. Dat vakbonden al jaren strijd voeren tégen een beter salaris, opleiding en roostervrijheid wordt volgens Vincken niet gemeld. “Duizend euro op jaarbasis meer verdienen en ruimte voor vakmanschap en eigen werktijden moet wijken voor ideologie van anti flex. Daarbij vergeten vakbonden ook te melden dat ze zeer recent nog arbeidstijdverkorting hebben doorgevoerd. Hoezo een tekort?”

Goede beeldvorming om zeep geholpen
“Ja, minder uren werken, lager salaris en vooral geen flexibele inzet. Nu is de reiziger de dupe en worden beveiligers voor een actiekarretje gespannen”, vervolgt de directeur van VBe NL. “Een karretje dat niet gaat rijden op het juiste spoor. De beeldvorming van een prachtig beroep wordt om zeep geholpen. Een beroep dat ten dienste staat van een veilige maatschappij, een vriendelijke dienstverlenende en helpende hand voor publiek en bedrijven. We hebben deze mannen en vrouwen keihard nodig! Werkgevers investeren volop. Maar vakbonden moeten dan wel durven te kiezen voor samenwerking met werkgevers die dit mogelijk maken in plaats van vasthouden aan hun eigen regeltjes van wantrouwen. Kansen volop om ook op Schiphol de veilige snelle doorstroom van passagiers mogelijk te maken.”

Vakbondsideologie
Vincken: “FNV en CNV, accepteer een hoger loon, onze betere cao Veiligheidsdomein en investeer in onze beveiligers. Het is hun vak en niet een middel om een vakbondsideologie te promoten. Nederland en alle beveiligers hebben hier recht op. En ja, flexibele inzet in de beveiliging is op vele plaatsen helaas een must. Zonder kunnen we ons land niet veilig houden! Dat geldt niet alleen voor Schiphol maar eens te meer in de regio‘s en zeker bij de evenementen. Ook die krijgen geen steun van de vakbonden. Nederland verdient zeker na corona, in tijden van economische onzekerheid, oorlog en grote fricties op de arbeidsmarkt, samenwerking in de polder. Zeker geen acties!”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

MPL

Wordt een partner