Beveiliging nieuws

Onze partners

Milestone

Alarm Meldnet

CardAccess

G4S

Oribi ID Solutions

Seris

IDIS

Paraat

JMB Groep

BHVcertificaat.online

Nenova

Sequrix

VEB

SmartCell

DZ Technologies

ADI

Masset Solutions

ARAS

Regio Control Veldt

RoSecure

Hikvision

Ajax Systems

Unii

Optex

Eizo

HD Security

Trigion

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

Eagle Eye Networks

Advancis

VVNL

Akuvox

Explicate

Nimo Drone Security

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

VBN

Crown Security Services

Genetec

i-Pro

De Beveiligingsjurist

ASIS

Nimo Dog Security

Avigilon Alta

PG Security Systems

Top Security

Seagate

Multiwacht

CDVI

Brivo

Uniview

NetworxConnect

Traka ASSA ABLOY

ASSA ABLOY

20face

Connect Security

Dero Security Products

EAL

HID

2N

GFT

SOBA

CSL

Bydemes

OSEC

NIBHV

VideoGuard

Lobeco

Gold-IP

Centurion

VAIBS

Add Secure

Paxton

Service Centrale Nederland

Secusoft

SmartSD

Securitas

Kiwa

Grote campagne tegen frauduleuze webshops

22 november 2022
Redactie
06:48

Met Black Friday in aantocht grijpen weer veel criminelen hun kans om mensen op te lichten met ‘geweldige aanbiedingen’ op frauduleuze webshops. Verschillende consumentenorganisaties starten daarom dinsdag een grote waarschuwingscampagne. Nodig, want de helft van de consumenten heeft het afgelopen jaar problemen ervaren.

Veel consumenten doen online aankopen zonder eerst de betrouwbaarheid van de webshop te checken. Dat terwijl vooral aankopen bij onbekende webshops niet zonder risico’s zijn. Dit signaleren de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie. Deze organisaties roepen samen op tot het vooraf checken van onbekende webshops. Dinsdag 22 november start een campagne met als boodschap: Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen.

Helft consumenten heeft problemen
De consumentenorganisaties krijgen veel meldingen van consumenten die een online aankoop doen en daarna tegen problemen aanlopen. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat maar liefst de helft van alle consumenten het afgelopen jaar een probleem had met een online aankoop. De aankoop werd bijvoorbeeld later dan beloofd geleverd, er was iets mis met de producten, ze ontvingen iets anders dan ze bestelden of helemaal niets.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: “Problemen met online aankopen staan bij al deze organisaties in de top 3 van meldingen of aangiftes. Veel problemen die we zien, zijn te voorkomen als consumenten vóóraf de webshop checken. Daarom slaan we nu de handen ineen om consumenten erop te wijzen dat ze, zeker bij onbekende webshops, reviews moeten checken voordat ze bestellen. Dat kan achteraf veel gedoe schelen.”

Onbekende webshop
Uit het onderzoek blijkt ook dat ruim 59% van de consumenten het afgelopen jaar iets bij een voor hen onbekende webshop kocht: een webshop waar ze niet eerder hadden gekocht of van hadden gehoord. Consumenten schatten de risico’s van het winkelen bij een onbekende webshop hoger in dan wanneer zij winkelen bij een bekende webshop, maar gedragen zich nauwelijks anders. Bij een bekende webshop checkt 43% van de consumenten reviews voordat ze iets bestellen. Bij een onbekende webshop is dit nauwelijks hoger, slechts 55%. En dit percentage moet veel hoger, vinden de samenwerkende organisaties.
Het belangrijkste en makkelijkste om vooraf te checken zijn reviews. Googel het woord ‘reviews’ en de URL van de webshop en bekijk de ervaringen van anderen op meerdere reviewsites. Of check meldingen en aangiftes op de website van de politie. Met zo’n snelle check filter je de oplichters of webshops die hun zaken niet op orde hebben er bijna altijd uit.

Organisaties trekken samen op
De betrokken organisaties hebben verschillende taken en belichten de boodschap van de campagne ieder vanuit hun eigen invalshoek.
De ACM is een onafhankelijke toezichthouder die zich sterk maakt voor goedwerkende markten voor mensen en bedrijven. De ACM treedt op als webshops zich niet aan de consumentenregels houden, bijvoorbeeld bij misleiding, en geeft voorlichting aan consumenten via ACM ConsuWijzer. In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder tot 18- tot 30-jarigen via social media, online advertenties, een radiospot en met digitale abri’s op stations en in winkelstraten

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner