Beveiliging nieuws

Onze partners

Service Centrale Nederland

Trigion

VAIBS

ARAS

SmartSD

JMB Groep

Nenova

IDIS

2N

Dero Security Products

Kiwa

VEB

Add Secure

SMC Alarmcentrale

Bydemes

VVNL

20face

Brivo

Nimo Dog Security

Ajax Systems

CardAccess

Regio Control Veldt

CSL

Explicate

ASSA ABLOY

Securitas

Paxton

RoSecure

Alphatronics

Advancis

SmartCell

Genetec

VBN

GFT

ADI

DZ Technologies

Multiwacht

Alarm Meldnet

Eizo

Avigilon Alta

CDVI

EAL

Bosch Security Systems

Top Security

G4S

Traka ASSA ABLOY

Hikvision

HID

Sequrix

Unii

MPL

i-Pro

Secusoft

VideoGuard

ASIS

De Beveiligingsjurist

Paraat

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

Centurion

SOBA

Nimo Drone Security

Hanwha Vision Europe

BHVcertificaat.online

Optex

NIBHV

Seris

Uniview

HD Security

Connect Security

PG Security Systems

Seagate

Lobeco

Masset Solutions

Milestone

Gold-IP

Crown Security Services

OSEC

NetworxConnect

Akuvox

822 nieuwe beveiligers tegen chaos op Schiphol

1 december 2022
Redactie
07:06

Schiphol verwacht dat de problemen bij de beveiliging vóór het aanstaande hoogseizoen voorbij zijn. Dat blijkt uit een intern crisisplan van de luchthaven, dat naar de luchtvaartmaatschappijen is gestuurd. Schiphol verwacht al in maart over 822 nieuwe beveiligers te beschikken.

Om de nieuwe beveiligers te vinden, wordt samen met de vijf op de luchthaven actieve beveiligingsbedrijven een wervingscampagne opgezet. Schiphol betaalt beveiligingsbedrijven een hoger tarief, zodat de op de luchthaven gestationeerde beveiligers 2,5 euro per uur extra kunnen verdienen. Ook worden de roosters en de pauzeruimtes verbeterd om het werk aantrekkelijker te maken. Waarschijnlijk is dit voor Schiphol nog altijd goedkoper dan de claims die anders van luchtvaartmaatschappijen kunnen worden verwacht omdat die vluchten moeten schrappen of ernstige vertraging oplopen. Alleen al de KLM verklaart 175 miljoen euro schade te hebben geleden door de chaos.

Marechaussee
Of de 822 extra beveiligers een einde gaan maken aan de lange wachtrijen is niet zeker. Recent werd nog bekend gemaakt dat niet meer de beveiliging, maar de Koninklijke Marechaussee de ‘bottleneck’ vormt. Zolang veel hokjes van de paspoortcontrole gesloten blijven, zullen de rijen met passagiers niet korter worden. Ook zijn er capaciteitsproblemen bij de kofferafdelingen. Daarnaast heeft Schiphol volgens FNV nog altijd met een flinke uitstroom van beveiligers te maken, waardoor eigenlijk 1000 nieuwe beveiligers nodig zouden zijn.
De problemen zijn het gevolg van de coronacrisis. Toen vrijwel niet meer gereisd kon worden, is veel luchthavenpersoneel vertrokken, waaronder met name beveiligers. Nadat de lockdowns werden beëindigd, had dit personeel elders werk gevonden en was het niet meer van plan om terug te keren naar de luchthaven.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

MPL

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner