Beveiliging nieuws

Onze partners

SMC Alarmcentrale

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

Lobeco

HID

Uniview

i-Pro

CSL

Optex

SOBA

Add Secure

Hanwha Vision Europe

Kiwa

PG Security Systems

Paraat

RoSecure

Nimo Dog Security

MPL

SmartCell

CDVI

GFT

Brivo

Hikvision

Nimo Drone Security

G4S

De Beveiligingsjurist

ADI

Trigion

SmartSD

Advancis

Eizo

Dahua

Ajax Systems

Service Centrale Nederland

Dero Security Products

Top Security

VAIBS

OSEC

Genetec

Bosch Security Systems

VBN

Seris

NIBHV

Akuvox

NetworxConnect

Oribi ID Solutions

BHVcertificaat.online

Eagle Eye Networks

Alphatronics

DZ Technologies

Bydemes

Unii

Crown Security Services

Secusoft

Sequrix

ASSA ABLOY

20face

2N

VideoGuard

ASIS

Multiwacht

Masset Solutions

Nenova

Centurion

VVNL

EAL

JMB Groep

Paxton

Seagate

VEB

Milestone

IDIS

Regio Control Veldt

Explicate

Gold-IP

CardAccess

Avigilon Alta

Alarm Meldnet

HD Security

ARAS

Securitas

Verzekeraars willen met anderen iets tegen diefstal e-bikes doen

3 maart 2023
Redactie
16:43

Een toename van fietsdiefstallen, vooral die van e-bikes, heeft het resultaat van verzekeraar Bovemij het afgelopen jaar gedrukt, zo meldt het Verbond van Verzekeraars. De winst werd zelfs meer dan gehalveerd. Verzekeraars willen nu samen met politie, politiek en rijwielbranche het aantal diefstallen indammen.

Ook Unigarant ziet een enorme toename in het aantal gestolen e-bikes. Van de nieuw verkochte fietsen is inmiddels 52 procent een e-bike met een gemiddelde waarde van 2.400 euro. In 2021 was er een sterke stijging van het aantal fietsdiefstallen. Van de 735.000 gestolen fietsen, waren er 110.000 een e-bike. Die trend zette zich door in 2022. Ten opzichte van 2020 zijn er in 2021 een kwart meer aangiftes gedaan van e-bike diefstal. Intussen stijgt de winkelwaarde van de gestolen fietsen ook flink. In 2020 had nog 18 procent van de gestolen fietsen een waarde van boven de tweeduizend euro, in 2022 was dat 61 procent. Dit komt vooral doordat met name duurdere e-bikes worden gestolen.”

Bendes
Volgens Unigarant zijn het zowel gelegenheidsdieven als georganiseerde bendes die fietsen naar het buitenland transporteren. Het aandeel diefstallen door georganiseerde bendes neemt bovendien toe. Dit blijkt doordat er steeds vaker meerdere fietsen worden gestolen. Zo zijn er voorbeelden bekend waarbij 23 fietsen waarvan 18 e-bikes in één keer zijn gestolen. De diefstallen vinden vooral plaats in sterk stedelijke gebieden, grensregio’s en kustgebieden. De diefstal komt het vaakst voor in winkelgebieden (29 procent), rondom huis (29 procent) en treinstations (21 procent).

ART-sloten
Om het aantal diefstallen tegen te gaan, hebben e-bike-eigenaren zelf natuurlijk ook een verantwoordelijkheid, vinden de verzekeraars. Het advies is om naast het vaste slot, de fiets vast te maken aan een vaststaand object met een ART 2-sterrenslot. Bij duurdere fietsen vanaf tweeduizend euro is het bovendien raadzaam om fietsen te beveiligen met track-en tracesystemen. Met deze systemen kan de fiets dan, als deze toch gestolen wordt, vaak worden teruggevonden. Wat veel gebeurt is dat het track- en tracesysteem wordt ingebouwd op de plaats waar op de fiets de motor- en trapas zit. Daar kun je het niet zien en weet de dief dus ook niet dat het erop zit. Uiteindelijk is een combinatie van een mechanische slot, een elektronisch slot en track- en trace volgens Unigarant het beste. Elk beveiligingssysteem heeft voor- en nadelen. Zo kun je mechanische sloten met brute kracht openen en elektronische beveiliging kan door dieven gehackt worden door het signaal af te tappen. Met een combinatie ga je diefstal zoveel mogelijk tegen; al blijft het altijd een kat- en muissspel.

Inzet netwerk en fietsregistratie essentieel
Unigarant benadrukt dat het gehele netwerk bestaande uit verzekeraars, politiek, politie en fietseigenaren moet samenwerken om diefstal tegen te gaan. Fietsdiefstal is aantrekkelijk omdat de waarde van fietsen steeds hoger wordt. Ook zijn ze makkelijk te stelen, eenvoudig verhandelbaar en is de pakkans heel klein, want de politie geeft volgens de verzekeraars geen prioriteit aan fietsdiefstal.
Een organisatie die zich inzet tegen fietsdiefstal is SAFE. Deze benadrukt het belang van sloten en preventie en overlegt met de NS wat er aan het probleem is te doen, want ook bij stations worden veel fietsen gestolen. Daarnaast wil SAFE een goed gevuld fietsregister. Op het moment dat fietsen worden geregistreerd, kunnen ze makkelijker teruggebracht worden naar de eigenaar en zijn ze ook minder makkelijk verhandelbaar. Op dit moment is er wel een register, maar dat is vrijwillig en daar zijn nu nog te weinig fietsen in opgenomen. Uiteindelijk wil SAFE naar eenzelfde registratie van fietsen zoals nu bij auto’s gebeurt. Onderzocht wordt hoe dat op een pragmatische manier is te organiseren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner