Beveiliging nieuws

Onze partners

Ajax Systems

Lobeco

Nimo Drone Security

Dero Security Products

Hanwha Vision Europe

IDIS

Multiwacht

VEB

ARAS

HD Security

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

2N

CardAccess

Paxton

DZ Technologies

Seagate

BHVcertificaat.online

Securitas

Paraat

Nimo Dog Security

VBN

Trigion

Genetec

Nenova

Kiwa

Eagle Eye Networks

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

i-Pro

Gold-IP

Advancis

Masset Solutions

ASIS

GFT

Avigilon Alta

SmartCell

VVNL

Bosch Security Systems

NIBHV

Unii

Milestone

20face

Secusoft

Hikvision

ADI

CSL

NetworxConnect

Eizo

Uniview

Connect Security

MPL

SmartSD

Add Secure

ASSA ABLOY

Alarm Meldnet

CDVI

HID

OSEC

Sequrix

Bydemes

Traka ASSA ABLOY

Explicate

Alphatronics

Seris

JMB Groep

RoSecure

Crown Security Services

SOBA

Regio Control Veldt

Brivo

G4S

Akuvox

EAL

Service Centrale Nederland

Centurion

PG Security Systems

VAIBS

Optex

Top Security

Verzekeraars zien drie keer zoveel ladingdiefstallen

9 maart 2023
Redactie
21:32

Het gaat niet goed met de ladingdiefstal, meldt het Verbond van Verzekeraars. Vorig jaar zijn wereldwijd 13.416 diefstallen (of pogingen) gerapporteerd aan de Transported Asset Protection Organisation. Dat betekent een ruime verdubbeling ten opzichte van 2021. In Nederland betekent het zelfs een verdrievoudiging.

De meeste ladingdiefstallen vinden in Europa plaats. Groot-Brittannië staat met ruim 4.100 incidenten aan kop en wordt op de voet gevolgd door Duitsland met 3.850 meldingen. Maar liefst zestig procent van alle incidenten vinden in Groot-Brittannië of Duitsland plaats.
Nederland staat op de vierde plaats met 727 meldingen. Een stevige toename ten opzichte van 2021, toen er nog maar 185 incidenten werden gemeld, aldus Nieuwsblad Transport. Nederland zou zich weer op het niveau van 2019 bevinden. Toen zijn er 694 incidenten in de database van TAPA gerapporteerd.

Transported Asset Protection Organisation (TAPA)
TAPA is een brancheorganisatie die de verliezen door ladingdiefstal zoveel mogelijk wil voorkomen. Transportbedrijven kunnen diefstal van lading, maar ook van de oplegger of zelfs het complete voertuig, anoniem melden. TAPA houdt de meldingen bij in een database, maar verwacht dat de aantallen in werkelijkheid nog hoger zijn, omdat er waarschijnlijk ook veel ladingdiefstal niet wordt gerapporteerd.

Gemiddeld schadebedrag
Naast het aantal incidenten is ook het schadebedrag verdrievoudigd. In 2021 bedroeg de totale schade nog een kleine honderd miljoen, terwijl er vorig jaar wereldwijd – voor zover bekend – ruim 324 miljoen euro aan lading is gestolen. Omgerekend komt het gemiddelde schadebedrag uit op 140.808 euro. “Het gaat daarbij niet alleen om de gestolen lading”, benadrukt beleidsadviseur Marko van Leeuwen van het Verbond van Verzekeraars. “Vaak is er ook sprake van schade aan het voertuig zelf. En bovendien brengt de stilstand van de vrachtwagen ook de nodige kosten met zich mee.”

Leed voor chauffeur
Nog belangrijker vindt Van Leeuwen het leed voor de chauffeur. Ladingdiefstal kan volgens hem veel impact hebben. In Nederland vinden de meeste diefstallen plaats door het openbreken van geparkeerde trucks. Soms zelfs als de chauffeur ligt te slapen. Zo zijn er vorig jaar op een parkeerplaats in Asten (Noord-Brabant) 114 computerterminals uit een vrachtwagen gestolen, terwijl de chauffeur lag te slapen.
Uit cijfers van TAPA blijkt dat de lading bij negentig procent van de gemelde ladingdiefstallen niet was beveiligd. Dat kan, volgens Van Leeuwen, een stuk beter. “Goede preventiemaatregelen zijn van groot belang. Het consequent toepassen van een aantal vuistregels kan vaak veel ellende voorkomen. Dat geldt zowel bij het inplannen van een rit als bij het uitbesteden van een vracht.”

Meer informatie is te vinden in de brochure Diefstalpreventie in het wegvervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

MPL

Wordt een partner