Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Top Security

EAL

Paxton

Alphatronics

Securitas

20face

BHVcertificaat.online

Optex

CSL

PG Security Systems

ARAS

Paraat

SmartCell

Explicate

Kiwa

Connect Security

NetworxConnect

ASIS

2N

RoSecure

VideoGuard

Genetec

Hanwha Vision Europe

IDIS

VAIBS

Unii

CDVI

Alarm Meldnet

OSEC

Bosch Security Systems

Seris

Nenova

Brivo

NIBHV

Add Secure

Dero Security Products

Ajax Systems

VVNL

Centurion

CardAccess

VEB

Gold-IP

VBN

Trigion

SmartSD

ASSA ABLOY

Sequrix

ADI

Lobeco

JMB Groep

HD Security

Avigilon Alta

Traka ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Bydemes

DZ Technologies

HID

Oribi ID Solutions

SOBA

Regio Control Veldt

Seagate

Secusoft

Advancis

i-Pro

Akuvox

Service Centrale Nederland

Hikvision

SMC Alarmcentrale

Eagle Eye Networks

GFT

Nimo Dog Security

Crown Security Services

Milestone

Uniview

Multiwacht

Masset Solutions

De Beveiligingsjurist

G4S

Eizo

Nieuwe app helpt Rode Kruis bij registratie hulpvragen

13 juli 2023
Redactie
06:44

Vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis ontwikkelden een applicatie om op eenvoudige en laagdrempelige wijze hulpvragen tijdens een evenement digitaal te registreren. Deze applicatie wordt voor het eerst gebruikt op de EHBO-posten van de Zwarte Cross, waar meer dan 200.000 bezoekers worden verwacht.

Met de nieuwe app beschikken zowel het Rode Kruis als eventorganisatoren altijd over een actueel beeld van het aantal en de aard van de hulpvragen. Zo kunnen ze de hulpverlening sneller opschalen en tijdig maatregelen treffen als dat nodig is. De ‘hulpvraag registratie-app’ is ontwikkeld op basis van het high-performance low-codeplatform van OutSystems. Vrijwillige ontwikkelaars van het Nederlandse Rode Kruis Digital Innovation Team bouwden de app met hulp van Transfer Solutions, OutSystems en Deloitte. Deze partijen hebben belangeloos hun krachten gebundeld in een low-code Center of Excellence, dat nauw samenwerkt met het Rode Kruis.

Continu inzicht in status hulpvragen
Doorgaans verwerken vrijwilligers van het Rode Kruis de hulpvragen op papier. Hierbij gaat het om kleine lichamelijke ongemakken, zoals een vervelende snee in een vinger of een blaar, tot medische noodgevallen zoals onwelwordingen. Op een event als de Zwarte Cross gaat het al snel om duizenden registraties. Tijdens de komende editie worden essentiële metadata, zoals het soort letsel en de locatie waar men dit heeft opgelopen, in de nieuwe hulpvragen registratie-app ingevoerd. Zo krijgen het Rode Kruis en de festivalorganisatie inzicht in de drukte op verschillende posten en kunnen zij de beschikbare vrijwilligers optimaal inzetten. Op die manier worden festivalbezoekers zo snel als mogelijk geholpen, zodat ze kunnen genieten van de Zwarte Cross.
Daarnaast helpt het nieuwe registratiesysteem om snel informatie te delen met veiligheidsdiensten als de ambulance of brandweer. Als bijvoorbeeld duidelijk wordt dat veel mensen last hebben van de warmte, kan er besloten worden op meer punten water uit te delen.

Low-code Center of Excellence
Een van de Rode Kruis-vrijwilligers is Wim Soutendijk, in het dagelijks leven teamleader backoffice development. Hij hoefde niet lang na te denken toen de vrijwilligersoproep voor het Rode Kruis Digital Innovation Team kwam. “Ik heb ervaring met het ontwikkelen van een registratie-applicatie, dus wilde ik graag meebouwen aan de app voor het rapporteren van hulpvragen. Via het Center of Excellence (CoE) heb ik met andere developers een training gevolgd en zo zijn we nu gecertificeerde OutSystems developers. Met dit low-code platform kunnen we snel, gericht en laagdrempelig nieuwe applicaties bouwen. Dat is fijn, omdat je het toch naast je baan doet.”

Rode Kruis richt zich op innovatie
Jan Veldhuis, Informatiemanager bij het Rode Kruis en verantwoordelijk voor het OutSystems CoE, roemt tevens het intuïtieve karakter van het low-code ontwikkelplatform. “Iedere medewerker in het veld kan hiermee werken. Welke smartphone je ook hebt. Daar komt bij dat apps eenvoudig aangepast kunnen worden, je kan de app dus continu verbeteren.”
“Het Rode Kruis staat altijd open voor nieuwe ontwikkelaars”, vervolgt Veldhuis. “Onze vrijwilligers prikken niet alleen blaren door, ze bouwen ook apps. We zijn blij met de ondersteuning van OutSystems en de andere partijen in het Center of Excellence, zodat we gericht applicaties kunnen ontwikkelen die waarde toevoegen aan al onze mensen in het veld.”

Deel dit artikel via:

Vlog 5

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner