Beveiliging nieuws

Onze partners

Nimo Dog Security

ASSA ABLOY

Nimo Drone Security

Seagate

Connect Security

JMB Groep

Lobeco

Ajax Systems

De Beveiligingsjurist

Securitas

Genetec

HID

Akuvox

G4S

20face

VideoGuard

Hanwha Vision Europe

VAIBS

Brivo

Avigilon Alta

Service Centrale Nederland

Optex

Gold-IP

NIBHV

Paxton

Bosch Security Systems

HD Security

Multiwacht

Seris

NetworxConnect

Nenova

Eagle Eye Networks

Dero Security Products

Milestone

ADI

Add Secure

Oribi ID Solutions

CSL

IDIS

Crown Security Services

ASIS

Kiwa

CardAccess

VVNL

Regio Control Veldt

ARAS

BHVcertificaat.online

SMC Alarmcentrale

Bydemes

GFT

Sequrix

Masset Solutions

i-Pro

SmartSD

RoSecure

Trigion

Top Security

Alphatronics

Advancis

VEB

Traka ASSA ABLOY

VBN

DZ Technologies

Alarm Meldnet

EAL

SmartCell

OSEC

Uniview

Explicate

PG Security Systems

Paraat

Hikvision

Eizo

Unii

Centurion

SOBA

2N

Secusoft

CDVI

Controle op veiligheid bij werk aan spoor

31 juli 2006
Redactie
12:23

De Arbeidsinspectie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat nemen de veiligheid voor baanwerkers langs het spoor dit jaar onder de loep. Tot en met december voeren de twee diensten op ruim 150 locaties controles uit. Dat heeft de Arbeidsinspectie maandag bekendgemaakt.

Tot en met december van dit jaar vinden op ruim honderdvijftig locaties inspecties plaats. Het beroep van baanwerker is relatief gevaarlijk: in vergelijking met andere beroepen
hebben zij een groot risico op een dodelijk ongeval. De gevaarlijkste situaties ontstaan
waar het onderhoudswerk en het treinverkeer niet strikt worden gescheiden. Vooral riskant
is het als de dienstregeling intact blijft en er een of meer veiligheidsmensen worden
aangesteld die de werkploeg moeten waarschuwen voor aankomende treinen. De kans op
concentratieverlies en miscommunicatie is dan groot. Daarom gelden strenge
veiligheidseisen. De branche zelf heeft regels afgesproken die in 2005 zijn ingegaan. En
met de Tweede Kamer is afgesproken dat er op 1 januari 2006 ten minste driekwart van het onderhoudswerk moet plaatsvinden op tijden dat er geen treinen rijden op het spoor waar gewerkt wordt. Op 1 januari 2008 moet dit percentage 100 procent zijn.

De inspecteurs van beide diensten controleren of het werk volgens de regels gebeurt en of
er genoeg maatregelen zijn genomen om het risico op een ongeluk zo klein mogelijk te
maken. De branche heeft zelf minimumvoorschriften vastgesteld, waarin staat wanneer welke veiligheidmaatregelen nodig zijn (Normenkader Veilig Werken). De inspecteurs letten ook op de samenwerking tussen de partijen die betrokken zijn bij de werkzaamheden aan het spoor, zoals opdrachtgever, ingenieursbureau, hoofdaannemer en onderaannemers. Zij moeten er namelijk samen voor zorgen dat de veiligheid en gezondheid van het personeel goed is geregeld.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner